Harde interne kritiek op PvdA

De campagne van de PvdA voor de Europese verkiezingen, vorige maand, faalde op alle fronten. Bovendien stelt de PvdA zich nog steeds te veel op als een bestuurderspartij en te weinig als ideeën- en actiepartij.

Dit stelt de commissie van de partij die de eigen verkiezingsnederlaag heeft onderzocht.

De werkgroep velt een hard oordeel over de campagne: het ontbrak „aan een duidelijke boodschap, aan de juiste strategie, aan gevoel van urgentie, aan een goede en tijdige voorbereiding, aan geld, aan politieke sturing en vooral aan overtuiging”. De werkgroep stelt dat de campagneorganisatie „gebrekkig” was. Bovendien kampt de PvdA met „een chronisch onvermogen om bij de achterban voldoende middelen op te halen voor het voeren van campagnes”.

Volgens de werkgroep, onder leiding van staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs), moet de PvdA naar een „nieuwe radicale bestuursstijl die teruggrijpt op het wethouderssocialisme van weleer”. Verder is de Tweede Kamerfractie van de partij „te onzichtbaar”.

PvdA-leider Wouter Bos schreef vanmorgen op zijn blog: „Hun kritiek op de campagne en de campagneleiding is terecht en die trek ik me ook aan.” En: „We sluiten hiermee het publiek debat over de verkiezingsnederlaag af en leren intern onze lessen.”

De werkgroep-Dijksma constateert verder dat aanbevelingen uit een eerdere evaluatie na verloren verkiezingen „niet of niet succesvol” zijn doorgevoerd. Ook het rekruteren van nieuw potentieel moet „effectiever”. De werkgroep concludeert dat de PvdA-kiezers „strijdbaarheid voor onze idealen” verwachten en dat ze ervan „balen als we vaag doen over compromissen”.

PvdA: pagina 2