Extra kapitaal voor VNU Media

VNU Media heeft een akkoord bereikt met haar schuldeisers over herfinanciering van de onderneming. VNU Media is uitgever van onder meer Intermediair, Computable en een van de grootste banensites van Nederland NationaleVacaturebank.nl,

De Britse investeringsmaatschappij HIG Capital, een van de bestaande financiers van VNU Media, wordt grootaandeelhouder van de Haarlemse uitgeverij. Samen met de huidige eigenaar, investeerder 3i, steekt HIG Capital 17,2 miljoen euro in het bedrijf. HIG en 3i krijgen een even groot belang, het management van VNU Media bezit een klein deel van de aandelen. De exacte percentages heeft VNU Media niet bekendgemaakt.

VNU Media zal de kapitaalinjectie gebruiken om te investeren in onlinemedia. Daarnaast gaat de uitgeverij met behulp van zijn aandeelhouders zijn schulden verlagen. Het bedrijf voldeed sinds december 208 niet meer aan een of meer afspraken met de banken over zijn financiële positie. VNU Media verloor vorige maand een rechtszaak tegen een van zijn financiers, ABN Amro, die geen krediet meer wilde overmaken aan de uitgeverij.

VNU Media werd begin 2007 voor circa 320 miljoen euro overgenomen door 3i. De investeringsmaatschappij betaalde de overname onder meer door de schulden van de uitgeverij aanzienlijk te verhogen. Volgens de Britse zakenkrant The Financial Times zou VNU Media nu een schuld hebben van circa 199 miljoen euro. Die zou moeten worden gehalveerd tot 100 miljoen euro.

Net als veel andere mediabedrijven in Nederland en het buitenland heeft VNU Media veel last van de economische crisis. Met name de papieren uitgaven hebben de inkomsten uit (personeels)advertenties fors zien dalen. VNU Media heeft recent een aantal tijdschrifttitels zoals Emerce, Sprout en Management Team moeten verkopen. „Maar VNU Media is wel voortdurend winstgevend gebleven”, benadrukt bestuursvoorzitter Erik Hoekstra.

De uitgever heeft nu met de aandeelhouders een nieuw vijfjarenplan afgesproken dat rekening houdt met de crisis. De komende weken gaat VNU Media met behulp van een extern adviesbureau de strategie verder invullen.