Berlijn kan nog een stokje steken voor overname Opel door Magna

De ene dag is het RHJ International, en de volgende dag Beijing Automotive. Maar vergeet niet dat ook Fiat nog steeds op het vinkentouw zit. Er blijven geruchten de ronde doen over partijen die Opel, de Europese divisie van General Motors (GM), zouden willen overnemen. Zal de autoproducent aan een Belgische bedrijvenopkoper toevallen? Of aan een Chinese of Italiaanse concurrent?

Je zou bijna vergeten dat GM nog maar een maand geleden heeft ingestemd met de verkoop van een meerderheidsbelang in Opel aan de Canadese auto-onderdelenproducent Magna. Maar de transactie is nog niet helemaal beklonken en het Amerikaanse concern wil nu meer concessies aan de bieder ontlokken.

Een klein beetje tactisch gemanoeuvreer is normaal, maar in dit drama is de Duitse regering de enige echte kingmaker. Berlijn moet voor meer dan 3 miljard euro aan leningen aan Opel garanderen, en is akkoord gegaan met het verstrekken van een overbruggingskrediet van 1,5 miljard euro aan het bedrijf, toen de deal tussen GM en Magna werd gesloten. Maar ondanks deze toezeggingen kan GM niet zonder meer zijn gang gaan. Wat de Duitse regering geeft, kan zij ook weer wegnemen.

In Berlijn leek Magna een betere koper dan Fiat, omdat het bedrijf minder ontslagen wilde doorvoeren bij de Duitse afdelingen van Opel, die ongeveer de helft van de salarislasten voor hun rekening nemen. GM gaf ook de voorkeur aan het voorstel van Magna omdat – in tegenstelling tot Fiat – het Canadese bedrijf een deel in contanten bood.

Maar de Duitse regering richt zich niet uitsluitend op banenbehoud. Vermoedelijk heeft zij ook belangstelling voor de verdere toekomst van Opel. Het staat nog te bezien of Duitse politici RHJ – vanaf het begin een sterke partij – of Beijing Automotive als serieuze kandidaten beschouwen.

Zeker is wel dat de pogingen van GM om Opel beperkingen op te leggen in Berlijn niet goed zullen vallen. Het Amerikaanse concern wil Opel naar verluidt buiten de Amerikaanse markt houden, hoewel het moeilijk zal zijn om het merk ook uit Canada te weren, de thuisbasis van Magna. GM zou ook bezorgd zijn dat de Russische connecties van Magna – Sberbank, de grootste bank van het land, zou de overname financieren – de groeivooruitzichten in Rusland zouden kunnen belemmeren.

De Duitse regering zal waarschijnlijk geen reddingsoperatie voor Opel willen financieren die het bedrijf zware beperkingen zal opleggen op de grootste en een van de snelst groeiende markten ter wereld. GM komt terecht op voor zijn belangen, maar Berlijn zou er verkeerd aan doen die van Opel uit het oog te verliezen.

    • Pierre Briançon