Zo'n interactieve cv werkt

Steeds meer mensen zetten hun cv online, met aanklikbare links en plaatjes.

Maar pas op met lollige foto’s: daarvan is de financiële wereld niet gediend.

(Illustratie Roel Venderbosch) Venderbosch, Roel

Het is het gevolg van de toenemende concurrentie op de arbeidsmarkt, zeggen sommigen. Hoe meer werkzoekenden, hoe belangrijker het is om op te vallen.

Het is een logische volgende stap in het digitale tijdperk, zeggen anderen. Van het geschepte papier met handgeschreven krulletters, naar een Word-bestand met cv en sollicitatiebrief, naar een digitaal portfolio.

Hoe dan ook: het nieuwe solliciteren doet zijn intrede. Een e-mail met een korte motivatie, een link naar een website en eventueel een inlogcode moeten de sollicitant uittillen boven het niveau van de concurrentie. Een potentiële werkgever kan op de website precies de informatie bekijken die voor hem interessant is. Het cv, voorbeelden van eigen werk, projecten of marketingcampagnes, links naar resultaten of jaarcijfers, filmpjes: de mogelijkheden zijn eindeloos.

In de creatieve sector wordt al geregeld gebruikgemaakt van het digitale portfolio. Lineke Spelt, industrieel productontwerper bij Sarah Lee, volgde op de Haagse Hogeschool een keuzevak webpubliceren en ontwierp haar eigen website. Na haar studie e-mailde ze haar motivatie met de link naar haar website naar diverse bedrijven. „Ik kreeg veel positieve reacties. Met één klik kan een bedrijf zien wat je hebt gedaan en wat je te bieden hebt”, zegt Spelt. „Vooral in mijn vakgebied werkt beeld beter dan tekst.”

Ook in andere vakgebieden zal het digitale portfolio aan populariteit winnen, denkt Edith Koetsier, partner bij headhuntersbureau Yess International Consultants. Gericht op het rekruteren van high potentials in de eerste helft van hun carrière in alle sectoren, krijgt Yess dagelijks tientallen cv’s binnen. „Een goede cv komt dicht bij wie je werkelijk bent. Dat is moeilijk met alleen geschreven tekst”, zegt Koetsier. „Bovendien kun je, zeker na tien jaar werkervaring, niet alles in je cv kwijt. De tijd die een lezer heeft is kort, dus hij moet in één oogopslag de informatie kunnen kiezen die hij relevant vindt.”

Tot nu toe blijft de creativiteit van hogeropgeleiden in meer traditionele sectoren beperkt tot het incidentele digitale cv, waarbij aandacht is besteed aan de vormgeving en links zijn aangebracht naar relevante informatie. „Het zijn er nu misschien nog maar vijf à tien per jaar, maar het zijn wel de cv’s die je bijblijven”, zegt Koetsier. „Niet alleen bij ons, maar ook bij de werkgever waar we hen introduceren.”

Als voorbeeld laat Koetsier een anoniem cv zien van één pagina, met verschillende kaders voor werkervaring, competenties en opleiding. De namen van voormalige werkgevers zijn voorzien van logo’s, waarop je kunt doorklikken naar de site van het bedrijf, naar persberichten of jaarcijfers. Zelfs de diverse foto’s hebben in dit voorbeeld een toegevoegde waarde. „Zomaar een vakantiefoto op je cv komt niet professioneel over. Maar naast een neutrale foto kan een foto waarop je een berg beklimt weer wel, als je dat linkt naar de eigenschap dat je veel doorzettingsvermogen hebt”, legt Koetsier uit. Maar: niet alles kan of valt in goede aarde. In de bancaire sector en in de advocatuur is een neutrale foto in de linker bovenhoek van het cv al gewaagd. En een Hyves- of Facebook-foto met een zonnebril in je haar en een cocktail in de hand? Die kun je sowieso maar beter vervangen door een zakelijke foto.

Vrouwen lopen voorop in de digitale ontwikkeling van het cv, zegt Koetsier. Ook merkt ze dat een creatief cv bij marketingfuncties meer geaccepteerd is dan in financiële functies. „Als iemand controller wil worden en een heel creatief vormgegeven cv heeft, wordt er al snel getwijfeld aan de rechtlijnigheid van de persoon.”

Toch zijn digitale portfolio’s of interactieve cv’s niet alleen weggelegd voor creatievelingen. Roel Dik, van digitaal communicatiebedrijf MeloeperWebz, ontwikkelde een stappenplan voor een digitaal portfolio. „We hebben het uitgetest op kinderen van tien jaar en zij bouwden binnen anderhalf uur een website.” Hij heeft mensen al „geweldige banen” zien krijgen met behulp van hun portfolio. „Een student is zo aan een baan gekomen bij een raceteam.”

De digitale ontwikkeling in het solliciteren zal de komende jaren een vlucht nemen, denkt Koetsier. In de Verenigde Staten is het al heel gebruikelijk om filmpjes met een persoonlijke boodschap aan het cv toe te voegen. „Mensen moeten steeds beter hun best doen om zich te onderscheiden, zeker in de huidige crisistijd. En dan ontstaan vaak mooie dingen.”

    • Nelleke Koops