Raad voor verdere aanleg van metrolijn

Ondanks de aanzwellende kritiek op de Noord-Zuidlijn, wordt de aanleg van de metroverbinding in Amsterdam hoogstwaarschijnlijk hervat. Een voorstel hiertoe van het Amsterdamse college van b & w krijgt de steun van de collegepartijen PvdA en GroenLinks.

De Amsterdamse gemeenteraad debatteert vandaag over de aanleg van de metrolijn, die grotendeels is stopgezet na verzakkingen van enkele monumentale panden. De commissie-Veerman adviseerde onlangs om de Noord-Zuidlijn af te maken. Wethouder Hans Gerson (Noord-Zuidlijn, PvdA) heeft het advies overgenomen, inclusief de aanbeveling om nog eens een half miljard extra te reserveren voor mogelijke tegenvallers. De aanleg van de lijn, die in 2017 klaar moet zijn, gaat daarmee 3,1 miljard euro kosten.

„Eerlijk gezegd verwacht ik dat het nog meer gaat kosten, maar ik vind dat we de lijn nu maar moeten afmaken”, zegt raadslid Jeanine van Pinxteren (GroenLinks). Haar collega Myriam Bergervoet (PvdA) wil Gerson vanavond in een motie oproepen om binnen de half miljard euro te blijven: „Ik zal er ook op aandringen om ook bij het Rijk en de provincie aan te kloppen voor extra geld.”

De vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad heeft vorige week laten weten dat het nog niet verantwoord is om de werkzaamheden aan de lijn voort te zetten. De monumentenvereniging is bezorgd over de historische binnenstad en vraagt zich af of er voldoende wordt gedaan om de risico’s te beperken. „Er zijn maatregelen genomen om verzakkingen van historische gebouwen te voorkomen”, zegt Bergervoet.

Het advies van de commissie-Veerman dat begin juni werd uitgebracht, is de laatste weken fors bekritiseerd. Onder meer door de planoloog Mig de Jong, die promoveert op megaprojecten. Volgens De Jong is Veerman te optimistisch bij het inschatten bij risico’s en van eventuele baten van de metrolijn. De Jong adviseert de gemeenteraad om een eigen kosten-batenanalyse te laten maken.

„De Jong is nog niet eens gepromoveerd, terwijl Veerman allerlei professoren heeft geraadpleegd”, zegt Bergervoet. Ook Van Pinxteren is niet onder de indruk: „Natuurlijk kunnen we nog een bureau inschakelen en dat zal vast berekenen dat het nog duurder wordt. Dat weet ik zo ook wel.”

Achtergronden op nrc.nl/noordzuidlijn