Niet in paniek raken na lpg-ongeluk in Italië

Vooral niet in paniek raken en denken dat een ongeval zoals in het Italiaanse Viareggio met een ontspoorde lpg-trein elk moment ook in Nederland kan gebeuren.

Dat adviseert planoloog Vincent van der Vlies, die eind dit jaar aan de Radboud Universiteit in Nijmegen hoopt te promoveren op een proefschrift over risico’s bij het vervoer van gevaarlijke stoffen op het spoor. „De kans op zo’n ongeval is klein”, zegt hij.

Niet dat er niets te verbeteren valt, stelt Van der Vlies. Je kunt meer wissels op het spoor weghalen om de kans op ontsporingen zo klein mogelijk te maken. En denk ook eens na over meer hotboxdetectie, apparaten langs het spoor die de temperatuur van de assen van passerende trein meten. „Het lijkt erop dat in Italië het onderstel van de trein is bezweken door de hitte als gevolg van vastgelopen remmen.”

Dergelijke maatregelen, aldus Van der Vlies, kunnen ertoe bijdragen dat Nederland de normen voor het zogenoemde groepsrisico haalt. „Dat is nu niet overal het geval.” Deze maat houdt in het risico dat een grote groep mensen door een ongeval bij het vervoer van gevaarlijke stoffen overlijdt. De norm is eens in de miljoen jaar. Een andere norm, die voor het zogenoemde plaatsgebonden risico, wordt volgens de promovendus wel overal gehaald. Deze norm behelst dat personen die langs een spoorlijn wonen, een kans van maximaal één miljoenste per jaar mogen lopen op sterfte als als gevolg van een ongeval met vervoer van gevaarlijke stoffen. De norm is strenger dan, bijvoorbeeld, die voor overstromingsgevaar.

Minister Eurlings (Verkeer, CDA) werkt aan een Basisnet waarin de toekomstige relatie tussen bebouwing en vervoer over spoor vastligt. Om bestaande routes voor gevaarlijke stoffen te ontlasten, stimuleert Eurlings rijden over de Betuwelijn. Verder beperkt het Rijk transporten van ammoniak, chloor en lpg door het uitkopen van bedrijven als DSM en Akzo. Ook overweegt Eurlings snelheidsverlaging van treinen.

    • Arjen Schreuder