Lekker bruinen tijdens de crisis

De zonnebank is een uitje dat mensen niet snel opgeven.

Oorzaak? „Mensen gaan niet op vakantie maar willen wel bruin worden.”

Nederland, 26-10-2007 Zonnebank Foto: Corne van der Stelt/Hollandse Hoogte Corne van der Stelt/Hollandse >

Buiten razen auto’s door de straat, binnen klinkt de stem van Guus Meeuwis. Het ruikt naar zoete zonnebrandolie bij zonnestudio Sunday’s in Utrecht. Een diepgebruinde, vrolijke medewerkster staat achter een glimmende receptie. Ze helpt een man in joggingpak. „16 minuten TurboJumbo? Dan mag u in nummertje acht, helemaal achteraan. Prettig zonnen!”

Met een stapel gele handdoeken onder haar arm vertelt Ella Mol (63) dat het druk is. „Ik ben de hele dag aan het hollen.” Maar niet alleen in haar zaak loopt het storm. Dick van der Zwan ziet dat het overal goed gaat. Hij is ‘franchise coach’ van Sunday’s Nederland en helpt particulieren om een studio op te zetten. Hij vertelt dat zich de afgelopen week zo’n 1.400 nieuwe klanten hebben aangemeld bij een van de 70 Sunday’s filialen.

Ook Huib van Heest vertelt dat het goed gaat in de branche. Hij is woordvoerder van de Samenwerking Verantwoord Zonnen (SVZ), waar 156 van de 700 zonnestudio’s in Nederland bij zijn aangesloten. Van Heest constateert een groei. „Vorig jaar was die ruim 10 procent, dit jaar nog eens zo’n 7 procent.” Zonnestudio’s hebben dus geen last van de recessie. Daarom durfde Michel Deniz het ook aan om voor zichzelf te beginnen in Amsterdam. Zijn zaak: Zonnestudio Suncity. Vorig jaar opgericht, juist toen de crisis begon, vertelt hij. „Het gaat prima. Het aantal klanten blijft toenemen.”

Mensen besparen in deze tijd niet op de zonnebank. Dat komt doordat mensen minder vaak en minder ver op vakantie gaan „en toch bruin willen worden”, zegt van Heest.

Dat bevestigt een vrouw die de Sunday’s in Utrecht bezoekt. Ze heeft als gevolg van de economische crisis geen geld om op vakantie te gaan. „Maar ik wil wel een lekker kleurtje.”

In een onderzoek van het ING economisch bureau staat dat mensen minder op vakantie gaan – er staat niets in over hun zonnebankgebruik. Uit de resultaten van de studie blijkt dat een kwart van de 392.000 ondervraagden thuisblijft deze zomer. Dat is een toename van 3 procent ten opzichte van twee jaar geleden. Ook geven mensen aan hun duurste vakantie honderd euro minder uit dan twee jaar terug.

Er is nóg een reden waarom zonnestudio’s het goed doen, zegt Van Heest van de SVZ. „We zijn echt een nichemarkt. Ongeveer 6 procent van de Nederlandse bevolking gaat naar de zonnestudio. Dat is niet heel veel, maar die mensen zijn wel trouw. Een supermarkt waar iedereen naartoe gaat, merkt eerder iets van de crisis.”

Daarbij komt ook dat het gebruik van privézonnebanken afneemt. Enerzijds komt dat volgens Van Heest omdat het kopen van een zonnebank een grote uitgave is, die mensen zich in crisistijd niet kunnen veroorloven. Anderzijds kiezen mensen volgens hem ook graag voor het comfort van een studio. „Mensen gaan echt voor het relaxmoment. Op je zolderkamertje tussen de dozen liggen zonnen is niet echt relax te noemen.”

Dat lijkt te kloppen. „Een beetje ontspanning in deze tijd heb ik hard nodig”, vertelt een bezoeker van de Sunday’s in Utrecht. De man is net ontslagen bij ING. En voor het ontspannen gevoel blijft hij hier komen, „crisis of niet”.

Bij Sunfactor in Utrecht komen ook veel mensen om te relaxen, weet filiaalmanager Yordy Kroeze. „Klanten trakteren zichzelf juist tijdens een recessie extra op ontspanning en verzorgende momenten.”

Als de crisis de zonnestudio’s niet kan stuiten, wat dan wel? Van Heest van de SVZ: „De natuurzon is onze grootste vijand.”

En inderdaad: op een zonovergoten woensdagmiddag hangt er bij zonnestudio Aurinko aan de Utrechtse Oudegracht een briefje op de deur: ‘Beste klant, vandaag zijn wij geopend vanaf 17:00 i.v.m. het mooie weer.’