Caravanverkoop op dieptepunt

De verkoop van nieuwe caravans ligt ruim eenvijfde lager dan een jaar geleden. Maar tegelijkertijd wint de tweedehandscaravan terrein.

Plastic vlaggetjes klapperen in de wind op het parkeerterrein van caravanverkoper Vervat in Rotterdam. Op het terrein staan een kleine veertig tweedehands caravans. Afgezien van wat mintgroene en blauwe accenten zijn alle caravans spierwit.

Buiten is het rustig, binnen bij de nieuwe modellen is het drukker. Vaders en moeders proberen bedden en minikeukens uit, terwijl hun kinderen gekke bekken naar elkaar trekken door de getinte plastic klapramen.

Eigenaar Bram Vervat heeft onlangs een slooppremie ingevoerd van 1.000 euro bij inlevering van een oude caravan. De actie staat discreet aangekondigd op een A4’tje naast de caravandeuren. Vervat: „Die premie hebben we afgekeken van de auto’s. Ik heb er stapels e-mail over gehad, en al enkele tientallen extra mee verkocht.” Voor tweedehands auto’s geldt sinds een maand een nationale sloopregeling, die is ingevoerd als onderdeel van het stimuleringsprogramma voor de economie van het kabinet. Voor caravans is zo’n regeling er niet.

Nederland is een caravanland bij uitstek. Per hoofd van de bevolking staan hier de meeste caravans van Europa, bijna een half miljoen. Eén op de veertien huishoudens bezit een caravan. Vliegen is goedkoper geworden, maar een vakantie met de caravan is nog altijd relatief betaalbaar.

De verkoop van nieuwe caravans heeft de afgelopen maanden wel zwaar te lijden gehad onder de crisis. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau RDC zijn er tot met mei 22 procent minder caravans verkocht dan over dezelfde periode in 2008. In totaal werden in de eerste vijf maanden van 2009 een kleine 5.900 nieuwe caravans verkocht, tegen ongeveer 7.600 in 2008 en 8.400 in 2007. Het totale aantal caravans in Nederland blijft nog wel groeien, omdat de nieuwe modellen langer meegaan en dus minder snel worden afgedankt. „Mensen stellen het vervangen van hun caravan langer uit”, zegt Vervat. Wel worden er meer accessoires gekocht: zonnepanelen, een nieuwe voortent of een schotelantenne. „Die kun je ook weer op een nieuwe caravan gebruiken.”

Vervat verwacht dat de verkoop dit jaar zijn dieptepunt bereikt en in 2010 weer aantrekt. Hij ziet de caravanverkopen al vijf jaar dalen. De caravanmarkt explodeerde in de jaren negentig, toen caravans van vijf meter lang op de markt kwamen. De extra lengte maakte het voor het eerst mogelijk vaste bedden te plaatsen. Het gemak van niet elke ochtend het bed tot zithoek te hoeven verbouwen bleek daarbij cruciaal: Nederlanders ruilden massaal hun oude caravans in. Sindsdien zijn er weinig grote innovaties meer geweest, de ‘boom’ is voorbij. Bekende merken als Beyerland en Eiffelland hebben het inzakken van de vraag niet op tijd zien aankomen en gingen failliet. Het Nederlandse Kip kwam ook in moeilijkheden, maar heeft inmiddels een doorstart gemaakt.

De afgelopen jaren heeft Vervat veel tweedehands caravans geëxporteerd naar Polen, Hongarije en Roemenië. Vervat: „Vanaf 2000 kwamen ze hier elk jaar, vrachtwagens vol namen ze mee.” Dit jaar blijven de Oostblokhandelaren weg. Maar er worden nu weer meer tweedehands caravans in Nederland verkocht. Vervat: „Veel mensen hebben nu even geen geld om naar het buitenland te gaan en vanaf 3.000 euro heb je al een leuke caravan van vijf jaar of ouder, met een vast bed en een keuken.”

Volgens cijfers van RDC is de verkoop van gebruikte caravans met 6,2 procent toegenomen, van 2.098 in 2008 tot 2.228 dit jaar. De ANWB verwacht op basis van eigen onderzoek dat ongeveer 1 miljoen mensen dit jaar op kampeervakantie in eigen land gaat.

Crisis of niet, de caravans van marktleider Hobby bij Vervat zijn uitverkocht. Terwijl de markt krimpt, groeit de verkoop van dit merk gewoon door. Hobby voorzag als eerste al zijn modellen standaard van een heleboel accessoires. Caravans van Hobby hebben standaard een groot dakluik, een anti-slingerkoppeling en verwijderbaar tapijt. Ook grote achterlichten, glanzende aluminium velgen en een imperiaal met een trapje helpen de verkoop. „90 procent van de caravans wordt gekocht door stelletjes van 40 tot 60 jaar oud, maar blijkbaar zijn ook die daar toch gevoelig voor.”

De verkoop van vouwwagens en lichtere Franse modellen zit in de lift, omdat er steeds meer lichte auto’s op de markt komen. Vervat verwacht dat deze trend doorzet, en dat ook de traditioneel zwaardere Duitse merken hun aanbod daaraan zullen aanpassen.

    • Sam Gerrits