Bambola!

Niets blijft bij het oude. Zelfs de Grieken laten het nieuws tegenwoordig zonder decolletés voorlezen. Ach, vroeger... Toen stond ieder Zuid-Europees kanaal garant voor uren televisieplezier met geile mannetjes die precies op ooghoogte wandelden van diverse ingehuurde borsten.

De Italianen waren de meesters van het genre. Zo was er een programma waarin dikke oude mannen het oneens waren over de Italiaanse voetbalcompetitie. Ter decoratie was er een handje lekkere wijven over de tribune heen gesprenkeld, allen twee koppen groter en honderd kilo lichter dan de heren. Ze hielden uiteraard braaf hun mond dicht. Of het gemengde variété op de zondagochtend: terwijl een magere, kleine kokkin in razend tempo canneloni draaide, onderbraken de gedrongen presentator en zijn gazellige sidekick haar regelmatig met een enthousiast: „Bambola!”, waarop het publiek uitzinnig begon te klappen. Bambola betekent ‘popje’. Waarom ze dat riepen? Geen idee.

Berlusconi maakt het vast nog, deze tiet-en-klap-tv, maar Rai Uno is al jaren van de kabel. Toch kan ik soms nog mijn hart ophalen. Vorige week bijvoorbeeld, misselijk van de jetlag in een Amerikaanse hotelkamer. Loos televisiekijken was de enige optie. Zap, zap, zap. En dan ineens: confetti! Een oude glijer met een plastic Romeinse helm op. Een levensgrote pinguïn deed een dansje. Lekkere wijven playbackten. Het bleek een Spaanstalig kanaal voor Amerikaanse Latino’s. Ik pakte de minibar erbij.

Dit soort televisie hoort dus bij de onderontwikkelde Latijnse landen, waar vrouwen nog gewillige broedmachines zijn en corruptie welig tiert. Televisie die het volk dom houdt en producenten rijk maakt. Maar zodra een land beschaaft en mensen elkaar met respect gaan behandelen, verdwijnt dat. Neem onze publieke omroep. Daar wordt het volk bediend met informatie en vermaak naar smaakvolle en democratische normen. Het idee alleen al, dat je met publiek geld infotainment met klapvee maakt. Of dat de neef van een omroepdirecteur standaard ingehuurd wordt voor productieklussen. Of dat bedrijven dan wel goede doelen sluikreclame maken via kinderseries. Nee, dat doen wij Noorderlingen niet. Maak je daar maar geen zorgen over, popje. Bambola!