Delta Lloyd wil meedoen aan volgende oceaanrace

Telefonica Black heeft zaterdag de laatste etappe van de Volvo Ocean Race, van Stockholm naar Sint Petersburg, gewonnen. Puma Racing (Verenigde Staten) eindigde als tweede, voor Telefonica Blue. Ericsson 4, dat al zeker was van de eindzege, werd vijfde. Puma Racing werd tweede in het eindklassement, voor Telefonica Blue. De Nederlandse boot Delta Lloyd moest zowel in de slotetappe als in de eindstand genoegen nemen met een zevende plaats.

Desondanks is verzekeraar Delta Lloyd „zeker geïnteresseerd” in deelname aan de volgende editie van de zeilrace rond de wereld (2011-2012). Dat zegt campagnedirecteur Tom Touber van het Nederlandse zeilteam. Volgens hem moet de zeilrace dan wel weer een tussenstop krijgen in Nederland. Den Haag en Rotterdam hebben zich kandidaat gesteld.

„Delta Lloyd is erg tevreden over het resultaat”, zegt Touber vanuit Sint-Petersburg, waar de vloot zaterdag finishte. „Een van de belangrijkste doelstellingen om deze keer mee te doen was ons goed voor te bereiden op de volgende editie. Als we nu geen Nederlandse boot hadden gehad was die kans veel kleiner, omdat in Nederland dan nauwelijks aandacht voor de race zou zijn geweest.”

Delta Lloyd had zich op het sportieve vlak weinig illusies gemaakt, zei Touber voor de start in Alicante in oktober. Het Nederlandse jacht was als enige ‘tweedehands’ boot de langzaamste in een vloot van nieuw ontworpen zeilboten. Toch haalde het team twee keer het podium in de havenraces. „We wisten dat we geen rol van betekenis zouden spelen in het klassement. Een kwestie van tijd en geld”, zegt Touber. „Als je deze race wilt winnen, moet je een nieuwe boot hebben en twee jaar voorbereiding.”

Delta Lloyd schreef zich pas enkele weken voor de start in met een zeer onervaren bemanning en onervaren schipper, de Ier Ger O’Rourke. Gaandeweg werd de bemanning vervangen door professionals, inclusief de schipper. Touber is blij dat hij erin is geslaagd vijf Nederlandse zeilers aan boord te krijgen. „Dat was een andere doelstelling. Vergeleken met de campagne van ABN Amro is dat een enorme verbetering. Toen hadden we drie Nederlandse zeilers op twee boten.”

Volgens Touber komt de ‘mediawaarde’ van de campagne uit „boven de 20 miljoen euro”, waarmee de verzekeraar ruim uit de kosten kwam. „Delta Lloyd heeft 5 miljoen euro uitgegeven aan de campagne en 2 miljoen aan marketing.” Volgens Touber, eerder verantwoordelijk voor de winnende ABN Amro-campagne, kan een Nederlandse boot de volgende race winnen met een budget van 15 miljoen euro en een nieuwe boot.