Pakken van vloeipapier

In Milaan presenteerden de modemerken afgelopen week hun collecties voor voorjaar 2010. Mannen krijgen waar voor hun geld.

Gucci Reuters A model displays a creation as part of Gucci Spring/Summer 2010 men's collection during Milan Fashion Week June 21, 2009. REUTERS/Alessandro Garofalo (ITALY FASHION)
Gucci Reuters A model displays a creation as part of Gucci Spring/Summer 2010 men's collection during Milan Fashion Week June 21, 2009. REUTERS/Alessandro Garofalo (ITALY FASHION) REUTERS

Is het toeval dat veel herenmodecollecties in Milaan voor voorjaar 2010 naar de periode van de naoorlogse wederopbouw verwijzen? Hebben we misschien heimwee naar deze tijd waarin iedereen hard werkte om Nederland er weer bovenop te helpen en het leven nog overzichtelijk was? Het is vooral het slanke kostuum – met het precies passende jasje en de smalle broekspijpen – dat aan de tweede helft van de jaren vijftig doet denken, maar ook het overhemd met korte mouwen, de puntschoenen en de klassieke tinten donkerblauw, grijs en wit. Het uniform van de kantoorman. De kleuren van de conservatief.

Maar het moderne kostuum is geen keurslijf. Ontwerpers proberen de man te bevrijden van een knellend pak door kleding letterlijk en figuurlijk lucht te geven, te breken met regels en hem de kans te geven zijn gevoel te laten spreken.

In de nieuwe collecties is een hoofdrol weggelegd voor ultralichte hightech materialen die aanvoelen als vloeipapier en daarnaast zijn er netstoffen en dunne katoen en zijde. Er worden colberts, pantalons, regenjassen en zelfs schoenen van gemaakt die ademen en luchtig zijn. Hierin kun je bewegen, werken en transpireren. Cool wool lijkt ineens heel gedateerd als je de collecties van Burberry, Gucci, Prada en Calvin Klein ziet.

De knellende stropdas is zo goed als verdwenen in de modecollecties, de stijf gesteven overhemden zijn gebleven, alleen dan met het bovenste knoopje open en voorzien van een gedurfde grafische print in zwart-wit. De krijtstreep is vervangen door een verwassen versie met een stoffig laagje. Kreukels mogen en de enkels zijn zichtbaar bloot door de te korte en soms opgerolde broekspijpen. Sportinvloeden zorgen ook voor een minder formeel en verplicht karakter, zoals de colberts van Bottega Veneta die met ritsen sluiten, broeken van parachutestof en jasjes van gebreide jersey – de moderne klassiekers van Giorgio Armani.

Kleur is echter naast hightech materialen een van de sterkste troeven die de modelabels nu in handen hebben. De basistinten mogen dan wel klassiek en veilig lijken, met rood, fuchsia, lichtblauw en groen kan een man zijn gevoel laten spreken. Dat hoeft niet meteen uit te monden in een van top tot teen rode of turquoise outfit, het begint met een sjaal, een rood randje in een schoen of een zweem groen over een donkergrijs colbert.

Mannenmodeontwerpers zijn zichtbaar op zoek naar een nieuw vocabulaire nu de rol van de rijke (zaken)man uitgespeeld lijkt. Maar wat valt er toe te voegen aan de basics van een herengarderobe? Ontwerpers kunnen zich in deze wankele tijd geen grappen en grollen veroorloven. Of zoals Tomas Maier van Bottega Veneta verklaarde: „Je moet niet bij de pakken neer gaan zitten. Het wordt tijd dat mannen waar voor hun geld krijgen: goed ontworpen en goed gemaakte kleding. Maar bovenal moet je ze weer enthousiast maken.”

En verrassen. Met kleding die mannen meevoert naar andere culturen of waarmee ze niet alleen naar hun werk kunnen maar ook gaan hiken of – waarom ook niet? – duiken. Want wie voorlopig even niets te doen heeft, neemt misschien wel een sabbatical elders op de wereld of sport z’n frustraties eruit. Modemerken willen de man van alle kanten bedienen. Gekleed over straat in Marrakech? Neem een voorbeeld aan Neil Barrett en draag een djellaba onder het kostuum. Weekendje zeilen? Draag het colbert van surfpakkenstof van Calvin Klein, waarmee je ’s avonds ook met gemak een restaurant binnen kan. Nadenken over de toekomst op de grote stille heide? Burberry heeft lichte nylon colberts die een regenbuitje kunnen doorstaan en ultradunne pantalons die in een mum van tijd weer droog zijn en ook nog enkellaarzen om mee door de modder te ploeteren. De collectie van dit Britse merk is immers ontworpen met het Engelse klimaat in gedachten.

Tot slot zijn er de accessoires die het moderne vintage karakter van de nieuwe voorjaarsmode onderstrepen. De eerdergenoemde puntschoenen die het zo lekker doen onder die smalle pantalon, maar ook suède loafers en mocassins in alle kleuren van de regenboog, enkellaarzen en sneakers in pythonprint. Canvas werkmanstassen en rugzakken zijn er voor stevige wandelingen tijdens de heidesessies en de grote aktentassen hebben plaatsgemaakt voor polstasjes ter grootte van een boek. Meer papierwerk zit er voorlopig toch niet in.