Veilen voor minder geld

Veilen van kunst en antiek kan een stuk goedkoper. Dat zeggen de oprichters van Kunstveiling Gooi en Vecht.

Hoes van The Sex Pistols Christie’s veilt dinsdag in New York een collectie ‘Pop culture. Een hoes van het debuutalbum van The Sex Pistols, gesigneerd door de vier leden van de punkband, moet zeker 10.000 dollar opleveren.
Hoes van The Sex Pistols Christie’s veilt dinsdag in New York een collectie ‘Pop culture. Een hoes van het debuutalbum van The Sex Pistols, gesigneerd door de vier leden van de punkband, moet zeker 10.000 dollar opleveren.

De grote veilinghuizen Sotheby’s en Christie’s zijn te log, te duur en bieden te weinig service. Dat zegt Mark Haasnoot, een van de vier oprichters van Kunstveiling Gooi en Vecht, dat vanaf oktober tegen opmerkelijk lage tarieven kunst en antiek gaat veilen.

De kosten bij de grote veilinghuizen zijn de laatste tien jaar finaal uit de hand gelopen, zegt Haasnoot, kunsthandelaar in Loenen aan de Vecht. „Koper en verkoper betalen bij Sotheby’s en Christie’s nu samen tot 49 procent aan kosten over het hamerbedrag. Als een kunstwerk voor 10.000 euro wordt afgehamerd, betaalt de koper 13.000 euro en krijgt de verkoper 8.000 euro.”

Gooi en Vecht afficheert zich als „het eerste veilinghuis ter wereld zonder inbrengcommissie”. Logisch, zeggen de oprichters: de verkoper en het veilinghuis spelen immers in hetzelfde team. Ook kopers zijn bij het nieuwe veilinghuis voordeliger uit. Het opgeld ligt ongeveer 5 procent onder dat van de grote veilinghuizen. Haasnoot: „En wij bezorgen grote aankopen wél kosteloos thuis.”

Volgens Haasnoot hebben de grote veilinghuizen hun tarieven in tien jaar tijd verdubbeld omdat ze zuchten onder „over-management” en kostbare nevenactiviteiten. Gooi en Vecht concentreert zich op bemiddelen. „Bij ons geen hippe feestjes met dj’s om jeugdige kopers te trekken en geen overdreven glimmende catalogi.”

Gooi en Vecht mikt op twee veilingen per jaar, met kunst van 500 tot 500.000 euro. De eerste veiling wordt in oktober gehouden in de Grote Kerk in Naarden, gevolgd door een voorjaarsveiling in mei in het Singer Museum Laren. De inbreng loopt goed, zegt Haasbroek vanuit de auto. „Ik heb net een Isaac Israëls opgehaald.”

Jop Ubbens, directeur van Christie’s in Amsterdam, prijst de moed van de oprichters van Gooi en Vecht. Maar volgens Ubbens moet nog blijken dat veilen goedkoper en beter kan. „Gooi en Vecht heeft in elk geval minder expertise en minder internationaal bereik dan wij. Als schilderijen van Sluijters en Breitner daar te goedkoop gaan en ze worden vervolgens bij ons voor het driedubbele geveild, heb je als verkoper toch de verkeerde keus gemaakt.” Geen inbrengcommissie vragen noemt Ubbens onprofessioneel. „Je moet je als veilinghuis laten betalen voor wat je doet.”

Haasnoot noemt Ubbens’ opmerkingen „aanmatigend”. „Voor schilders als Breitner en Sluijters bestaat helemaal geen internationale markt. De verzamelaars wonen in Nederland en voor een groot deel zelfs in de Gooi- en Vechtstreek.”

Dat zijn veilinghuis over minder kennis beschikt, bestrijdt hij. Drie van de vier oprichters zijn volgens hem „gepokt en gemazeld” in het kunstmetier. Zo is hij zelf gecertificeerd taxateur en werkte hij acht jaar bij Christie’s. Haasnoot belooft kopers „een levenslange garantie op authenticiteit”.

Als Gooi en Vecht het redt is het mooi, zegt Haasnoot. Maar nog mooier zou hij het vinden als hun initiatief ertoe leidt dat de grote veilinghuizen de inbrengcommissie afschaffen. Een illusie, verwacht Haasnoot.

Tekenend noemt Haasnoot de recente opmerking van Sotheby’s-directeur Mark Grol dat zijn veilinghuis aan theelepeltjes niks kan verdienen en daarom kunst onder de 4.000 euro niet meer veilt. „Jarenlang heeft Sotheby’s daar veilingen mee gevuld. Zeg dan: onze beursnotering is gekelderd, we veilen alleen nog high value lots. Weinig werk en veel verdienen, dat is hun adagium.”

Elke zaterdag taxeert Gooi en Vecht kosteloos kunst. Zie kunstveilinggooienvecht.nl