Spiegelafstelplaats is middel in strijd tegen dode hoek

Spiegelafstelplaats voor vrachtwagens aan het einde van de A2, bij de laatste afslag voor Amsterdam (Foto Roger Cremers) Nederland, Amsterdam, 15-06-2009 spiegelafstelplaats bij de Amstel op de A2 in Amsterdam. De spiegelafstelplaats is een hulpmiddel dat bestaat uit getekende vakken op bijvoorbeeld een parkeerplaats die de verplichte zichthoeken van de spiegels laten zien. Op deze spiegelafstelplaats stelt de chauffeur de spiegels aan de rechterzijde van de vrachtwagen juist af zodat ongevallen voorkomen kunnen worden. PHOTO AND COPYRIGHT ROGER CREMERS Dode hoek
Spiegelafstelplaats voor vrachtwagens aan het einde van de A2, bij de laatste afslag voor Amsterdam (Foto Roger Cremers) Nederland, Amsterdam, 15-06-2009 spiegelafstelplaats bij de Amstel op de A2 in Amsterdam. De spiegelafstelplaats is een hulpmiddel dat bestaat uit getekende vakken op bijvoorbeeld een parkeerplaats die de verplichte zichthoeken van de spiegels laten zien. Op deze spiegelafstelplaats stelt de chauffeur de spiegels aan de rechterzijde van de vrachtwagen juist af zodat ongevallen voorkomen kunnen worden. PHOTO AND COPYRIGHT ROGER CREMERS Dode hoek Cremers, Roger

In de strijd tegen verkeersdoden door rechtsaf slaande vrachtwagens worden alle middelen ingezet. Zo zijn er inmiddels op 32 plaatsen in Nederland openbare ‘spiegelafstelplaatsen’. Hier kunnen chauffeurs de spiegels aan de rechterzijde van hun vrachtwagen afstellen om hun dode hoek zo klein mogelijk te maken. De ongelukken gebeuren omdat chauffeurs fietsers aan de rechterkant van hun wagen niet kunnen zien. De afstelling is afhankelijk van de lengte van de vrachtwagen en de zithouding van de chauffeur. De getekende vlakken op de straat helpen hem bij het afstellen.

Vrachtwagenchauffeurs in de EU moeten over een wettelijk voorgeschreven zichtveld beschikken. De afstelplaatsen zijn hulpmiddelen, chauffeurs zijn niet verplicht er gebruik van te maken.

De afstelplaatsen zijn onderdeel van een pakket aan dodehoekmaatregelen. Die maatregelen lijken te werken. In 2006 vielen nog 26 doden door rechtsafslaande vrachtwagens, in 2007 waren dat er 13 en in 2008 nog 9. Cijfers van het aantal gewonden door dodehoekongelukken zijn niet bekend.

Han Tonnon van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid kan niet aangeven of de daling mede te danken is aan de afstelplaatsen. „Dat zou mooi zijn. Maar het ideaal is dat vrachtwagen en fietser elkaar helemaal niet meer tegenkomen. Dat is voorlopig niet zo. We zetten vanaf nu in op de fietsers. Binnenkort wordt samen met de Fietsersbond een code opgesteld en een campagne gestart.”