Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

Haags festival is luchtig klassiek

Het Haagse Festival Classique bruist luchtig en mediterraan, maar besteedt ook aandacht aan pogroms en aan de 80e verjaardag van Anne Frank.

De zon ging gisteren net op tijd schijnen voor het derde Festival Classique, dat plaatsvindt op verschillende locaties in Den Haag. Directeur Stef Collignon is tegenstander van „opgeheven vingertjes, gewijde stiltes en moeizame programmatoelichtingen.” Laagdrempeligheid staat voorop, net als bij het Amsterdamse Grachtenfestival. Drijvende podia en mediapartner AVRO zijn andere overeenkomsten. Dus bruiste het van de gezelligheid rondom het Plein en de Hofvijver. „Je waant je in Spanje,” zei een toeschouwer.

Minder luchtig waren twee evenementen die gisteren in première gingen. In de documentaire Terpe Kind Mains, Terpe van Deborah van Dam gaat de Nederlands-Amerikaanse componist Jeff Hamburg op zoek naar sporen van zijn familie in Oekraïne. Zijn grootouders waren in 1911 de pogroms ontvlucht. Hamburg vindt in de afgelegen Oekraïense dorpjes geen tastbaar familiebewijs. Maar de reis leidt wel tot het melancholische Biografiye, dat live wordt opgevoerd in dezelfde bioscoop waar je Hamburg eerst op film dit werk moeizaam ziet componeren.

Voor Annelies (1995) vermengde de componist James Whitbourn tientallen fragmenten uit het dagboek van Anne Frank met psalmen en zette deze op muziek voor koor, sopraan en orkest. Op de tachtigste verjaardag van Anne Frank ging de kamermuziekversie in première. Whitbourn slaagt er niet in zijn eigen filmmuziekniveau te ontstijgen, en door de kitscherige melodieën en zoete mineurakkoorden krijgt de tekst een ondraaglijk sentimentele lading. De bijdrage van violist Daniel Hope verandert daar niets aan.

Van pretenties had het drijvende Hofvijverconcert geen last. Het Spaans-Franse programma van het Residentie Orkest werd op tv uitgezonden en aan elkaar gepraat door Chantal Janzen: „Olé!”. Chef-dirigent Neeme Järvi leidde zijn orkest losjes in werken van De Falla, Ravel, Chabrier en Bizet, met als solisten violiste Lisa Jacobs en de warmbloedige Estse mezzosopraan Helen Lepalaan. Overvliegende zwaluwen versterkten de mediterrane sfeer. Hierna volgde een recital van Georgische pianiste Nino Gvetadze. Zij verving Arthur en Lucas Jussen. De minderjarige broers kregen geen toestemming van de Arbeidsinspectie.

Festival t/m zondag, ook op Radio 4. Inl: www.festivalclassique.nl.