Strooi Mix Me over het eten

In 2015 moeten er in Afrika 100 miljoen minder ondervoede kinderen zijn.

Dat is het doel van een initiatief van bedrijfsleven, overheid en wetenschap.

„Alleen gezamenlijk kunnen we het probleem van ondervoeding oplossen”, zegt Mauricio Adade van chemiebedrijf DSM. Dus wil zijn bedrijf met Unilever, Akzo Nobel, én met overheid en wetenschap de eigen kennis en netwerken gebruiken om de voeding te verbeteren. Het gaat niet in eerste instantie om geld, maar vooral om het bezorgen van de juiste voedingsproducten op de juiste plaats. Men richt zich nu op zes Afrikaanse landen: Ghana, Kenia, Zuid-Afrika, Ethiopië, Mozambique en Tanzania waar men het aantal ondervoede kinderen in 2015 met 100 miljoen verminderd wil hebben.

Het project is het Amsterdam Initiative on Malnutrition (AIM) gedoopt. De Nederlandse multinationals bundelen de krachten met de Universiteit Wageningen en het Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking.

Het AIM-consortium, dat voortkomt uit de Global Alliance for Improved Nutrition (GAIN), wil er de strijd aangaan met de zogeheten ‘verborgen honger’. Het gaat daarbij om ondervoeding door een chronisch tekort aan vitaminen en mineralen. Daardoor ontstaan geboorteafwijkingen, vertraagde groei en een achterstand in de geestelijke ontwikkeling.

Het is relatief goedkoop om de voeding van mensen in ontwikkelingslanden te verbeteren. De drie multinationals hebben er al enige ervaring mee. DSM ontwikkelde bijvoorbeeld al Mix Me, een zakje met vitaminen en mineralen dat mensen als poeder over hun maaltijd kunnen strooien. De zakjes, die slechts een dollarcent per stuk kosten, zijn in Bangladesh door Unicef gedistribueerd.

Spelen de multinationals niet alleen mooi weer door zich in te zetten voor een goed doel? „De maatschappelijke verantwoordelijkheid van ons concern is geen liefdadigheid”, zegt directeur Global Health Partnerships Paulus Verschuren van Unilever, tevens voorzitter van GAIN Business Alliance. „Onze missie is geïntegreerd met onze dagelijkse bedrijfsvoering. Het gaat om de meerwaarde voor de maatschappij en die van het bedrijf. Je kunt als bedrijf geen gezonde handel opzetten in een maatschappij die niet functioneert. Door nu de ondervoeding aan te pakken hopen wij onze toekomstige markt zeker te stellen.”

Ook DSM ziet nieuwe commerciële mogelijkheden. Het bedrijf ontwikkelde zogeheten NutriRice, rijst verrijkt met essentiële voedingsstoffen en vitamines. Voor het product gebruikt DSM gebroken rijstkorrels, normaal afval in de rijstproductie. Ze worden vermalen en gemengd met vitamines en mineralen. Vervolgens worden er machinaal weer rijstkorrels van gemaakt die worden vermengd met gewone rijst.

De NutriRice is getest bij middelbare scholieren in China. „Het was een succes”, zegt Adade. „Het aantal gevallen van bloedarmoede daalde van 13,7 tot 2,5 procent en ook vitamine-tekorten werden significant minder. Het belangrijkste was wel dat de leerprestaties van de kinderen verbeterden.”

    • Sander Voormolen