NRCBOEKEN.NL

Filmer Claude Lanzmann Foto Bram Budel Claude Lanzmann met de decoratie die hoort bij het eredoctoraat dat hij ontving van de Universiteit van Amsterdam tijdens zijn dankwoord. FOTO: BRAM BUDEL Budel, Bram

Lanzmann: ‘De wereld is week geworden’

De filmer Claude Lanzmann, maker van Shoah vindt dat te veel zaken in de wereld zonder protest voorbijgaan. ‘Het lijkt wel of er een algehele weekheid in de wereld heeft toegeslagen. We moeten ons veel vaker opwinden’. Lanzmann werd in Lyon geïnterviewd aan de vooravond van de ‘Assises du roman’ aldaar. Over Auschwitz zei hij: ‘Niemand kan zeggen dat hij in Auschwitz is geweest. Degenen die naakt de gaskamers in werden gedreven kunnen dat niet meer zeggen. Degenen die het op de een of andere miraculeuze manier overleefd hebben, kunnen dat ook niet zeggen, want zij zijn niet in de gaskamers geweest’. (MD)

Erik van Vliet beste thrillerdebutant

De thriller Het Bonobo Alternatief van Erik van Vliet is bekroond met de Schaduwprijs, de onderscheiding voor het beste spannende debuut van het afgelopen jaar. Juryvoorzitter Charles den Tex roemde Van Vliets debuut wegens ‘een verrassend en origineel plot’ en ‘een eigen stijl’. (AF)

Toch weer festival in poëziedorp Watou

In het Vlaamse grensdorpje Watou komt deze zomer dan toch een nieuw kunstenfestival, dat op 4 juli van start gaat. Poëzie wordt iets meer op de achtergrond geplaatst, maar blijft wel een zeer belangrijke rol spelen. De befaamde poëziezomers stopten dit jaar omdat organisator Gwy Mandelinck verkaste naar Brugge. Tot zijn frustratie was er na zijn vertrek voor het eerst subsidiegeld beschikbaar voor ‘Watou’ (DL)

TIJDSCHRIFT

De Revisor

Waarom deed toch geen krant of tijdschrift iets met de verschijning van P. Kouwes’ gedichtenbundel Daar schrik je toch van, vraagt Bertram Mourits zich in De Revisor af. ‘De impliciete boodschap van de gevestigde media’, betoogt Mourits, ‘is: „Nee, daar schrikken we helemaal niet van.’’’

Doet men daarmee recht aan de kwaliteit of in ieder geval het fenomeen Kouwes, door schepper Nico Dijkshoorn ooit getypeerd als ‘een schuimend beest die vier hoog achter in zijn onderbroek zit te dichten’? De Revisor neemt stelling en plaatst zeven nieuwe gedichten van Kouwes. Dat zal hem, als we Mourits mogen geloven, in totaal zo’n twintig minuten schrijftijd hebben gekost.

Verder, in navolging van veel andere media, aandacht voor Hans Verhagen. Er is een interview met hem (waarvan een deel eerder in Passionate magazine werd afgedrukt) en een stuk van Ilja Leonard Pfeijffer over Verhagens vers ‘Bidsprinkhanen’.

Zijn zoektocht naar Jezus verklaart Verhagen in het interview als volgt: ‘50 million Elvis fans can’t be wrong, weet je wel’. Vijftig miljoen zullen het er in de Geenstijl-hoogtijdagen van Kouwes niet geweest zijn, maar zo redenerend zou Verhagen zich ieder moment tot het Kouwes-evangelie kunnen bekeren. (SK)

OP DE SITE

Yolanthe Bovary

Yonville werd Volendam, Rouen werd Madrid: in de rubriek Fictie bij de feiten een Noord-Hollands relatiedrama in het licht van Flauberts Madame Bovary.

En ook: reportages van de Assises du roman in Lyon.

Deze rubriek werkt samen met Dirk Leymans website papierenman.blogspot.com. Dagelijks verschijnen nieuwe berichten op nrcboeken.nl

    • Sebastiaan Kort
    • Margot Dijkgraaf
    • Arjen Fortuin
    • Dirk Leyman