Naam VLM weg van de markt

De Vlaamse Luchtvaartmaatschappij (VLM) verdwijnt dit jaar van de markt als merknaam. Dat heeft de voormalige directeur, Johan Vanneste, gisteren gezegd in Londen, waar VLM verdere integratie met zusterbedrijf CityJet aankondigde.

Air France-KLM nam eind 2007 VLM over van de Nederlandse investeerder Jaap Rosen Jacobson. In de zomer van 2008 werd de deal definitief beklonken. VLM vervoerde de afgelopen jaren veel zakelijke reizigers met kleine vliegtuigen (Fokker 50’s) vanaf Schiphol en Rotterdam Airport, vooral naar London City Airport. Na de overname moest VLM integreren met CityJet, een dochtermaatschappij van Air France, die actief was in hetzelfde zakelijke marktsegment.

Begin dit jaar werden alle vluchten van VLM vanaf Schiphol al vervangen door die van CityJet, dat met grotere toestellen vliegt. De verbinding tussen Schiphol en London City was voor VLM steeds de best lopende, met een bezettingsgraad tot 90 procent.

Maar de economische crisis speelt ook CityJet/VLM parten. Geoffrey O’Byrne White, de directeur van CityJet die nu ook VLM onder zijn hoede heeft, zei dat de vliegtuigen nog maar voor de helft gevuld zijn. Hoe groot de daling van de winst en de omzet zijn, wilde O’Byrne White niet zeggen. De cijfers van CityJet/VLM zijn geconsolideerd in die van moederbedrijf Air France-KLM, dat vorige week een nettoverlies bekendmaakte van 814 miljoen euro over het afgelopen boekjaar.

Air France-KLM betaalde in 2008 naar schatting 200 miljoen euro voor VLM, op het hoogtepunt van de markt. Achteraf gezien was het verstandiger geweest om te wachten met de aankoop – door de crisis zijn bedrijven veel minder waard geworden. Christine Ormières, manager van Air France-KLM voor het Verenigd Koninkrijk, erkent dit. „Maar niemand had deze economische crisis kunnen voorzien. Wij hebben de juiste prijs betaald voor dat moment.”

Transavia, eveneens een dochter van Air France-KLM, boekte vorig jaar nog wel een nettowinst, van 7 miljoen euro, zo maakte het bedrijf gisteren bekend. Ook Transavia moet integreren, met Martinair, dat dit jaar volledig in handen kwam van Air France-KLM.