Maurice zou Maurice doen

„Zou u een tweedehands auto van deze man kopen?”

Deze gevleugelde uitspraak uit een Amerikaanse verkiezingscampagne tegen president Nixon is duidelijk niet aan Maurice de Hond besteed. De zakenman, mediabespeler en opiniepeiler figureert nu al weken prominent in advertenties in kranten en op televisie voor de Nederlandse Energie Maatschappij.

Deze NEM maakt op zijn website weinig meer over zichzelf bekend dan dat ze een vooruitstrevend speler is die zich tot doel stelt de energiemarkt open te breken en consumenten lagere prijzen te bieden. Het bedrijf is in handen van anonieme privé-investeerders.

In de advertenties en spotjes beweert Maurice de Hond dat 94 procent van de huishoudens teveel voor energie betaalt en dat een miljard op de energierekening kan worden bespaard.

„Ik zeg doen!”, zegt Maurice de Hond en hij verwijst naar onderzoek dat is uitgevoerd door peil.nl, een bedrijf van Maurice de Hond.

In het verleden hebben beleggers ook een paar keer gedaan waartoe De Hond hen aanspoorde: aandelen kopen in zijn bedrijven. Ze kwamen van een koude kermis thuis.

In 1986 bracht Maurice de Hond het onderzoeksbureau Inter/view naar de beurs. De emissie bracht tien miljoen gulden op, de verwachte winst sloeg om in verlies, de Europese expansie mislukte en in 2002 vroeg het bedrijf surseance aan.

In 1999 richtte Maurice de Hond Newconomy op, een onderneming die investeerde in IT-bedrijven. Bij de beursgang in 2000 haalde Newconomy bij beleggers 143 miljoen op. De IT-vergezichten bleven uit, het bedrijf verdween naar de strafbank van de Amsterdamse beurs, er was ruzie en de verliezen stapelden zich op. De beleggers hadden het nakijken.

Maurice de Hond stortte zich, in 2005, op de Deventer moordzaak, de moord op een vermogende weduwe waar volgens hem niet de veroordeelde Ernst Louwes, maar een zekere ‘klusjesman’ voor verantwoordelijk was geweest.

De affaire leverde hem een voorwaardelijke gevangenisstraf op en de betaling van smartegeld aan de klusjesman. Het beweerde moordwapen, een mes, werd niet in het graf gevonden en uiteindelijk verklaarden eigenlijk alle deskundigen dat er geen twijfel over de identiteit van de dader was.

April dit jaar, Louwes was nog geen dag vrij, verscheen hij in tv-programma’s, onafgebroken vergezeld door Maurice de Hond die, als een sfinx, zwijgend maar prominent in beeld kwam.

Mooie vraag voor een marktonderzoeker: zou u van deze man goedkope stroom kopen?

Roel Janssen