Santander probeert schade aan merknaam te beperken

Emilio Boteró, de president-commissaris van Santander, zegt dat hij nooit een nacht minder heeft geslapen door het schandaal rond Bernard Madoff, dat de cliënten van de Spaanse bank 1,3 miljard euro heeft gekost. Misschien slaapt hij straks nog beter nu Santander een schikking heeft getroffen over een juridische claim van Irving Picard, die is belast met de taak zo veel mogelijk geld boven water te krijgen voor de slachtoffers van Madoff.

De bank heeft ermee ingestemd 85 procent van de fondsen terug te betalen die zij van Madoff had teruggekregen in de negentig dagen vóór zijn arrestatie, met een gezamenlijke waarde van 235 miljoen dollar. De transactie zorgt ervoor dat Santander vrede kan sluiten met Picard en nu zijn eigen claim kan indienen voor 1,5 miljard dollar van het geld dat Picard uiteindelijk weet te bemachtigen.

Santander zal daar waarschijnlijk maar een fractie van terugzien. Picard heeft tot nu toe zo’n 1,2 miljard dollar weten veilig te stellen en dat bedrag moet worden verdeeld onder alle slachtoffers van Madoff. Picard is rechtszaken begonnen tegen diverse beleggingsfondsen, waaronder drie hedgefondsen van de Fairfield Greenwich Group. Het zal niet makkelijk zijn om daar een schikking te bereiken, gezien de bedragen waar het om gaat. Anders dan Santander, dat met een relatief bescheiden claim werd geconfronteerd, zouden de Fairfield-fondsen door willen vechten.

De kosten van de schikking waren gering voor Santander, en ze zullen geen invloed hebben op de winst. Maar één van de juridische fronten in het Madoff-schandaal verdwijnt er nu door. De bank heeft haar klanten een soort vergoeding geboden, die door 93 procent van de betrokkenen is aanvaard. Maar Santander staat nog steeds een aantal andere rechtszaken in de VS te wachten, dus Botéro kan nog niet echt rustig gaan slapen.

Het is niet moeilijk te begrijpen waarom Santander zo graag de schade van het Madoff-schandaal wil beperken. De schikking werd gevolgd door een aankondiging dat de bank al haar Britse divisies, waaronder de bekende merknaam Abbey, onder haar eigen naam wil onderbrengen. Dan is dit een kleine prijs die moet worden betaald om de schade aan het merk tot een minimum terug te brengen.

Fiona Maharg-Bravo

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen:www.breakingviews.com