Deeltijd-WW ook voor overwerk

De regeling voor deeltijd-WW wordt verruimd. Voortaan tellen ook de overuren van werknemers mee bij het bepalen van de hoogte van de WW-uitkering. De verruiming is een reactie op klachten van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Beide organisaties pleitten al maanden voor een aparte deeltijd-WW voor hun sector. De werkweek van chauffeurs, met name die van internationaal chauffeurs, is vaak langer dan 40 uur, stellen KNV en TLN. Een groot deel van hun chauffeurs werkt gemiddeld 55 uur. Zij zouden er in deeltijd-WW flink op achteruitgaan, omdat werknemers binnen die regeling voor vijftig procent op de loonlijst van hun bedrijf blijven staan, maar voor de andere vijftig procent een WW-uitkering krijgen op basis van een 40-urige werkweek.

Minister Donner (Sociale Zaken) maakte vandaag in de Staatscourant bekend dat de verruiming alleen geldt voor werknemers die structureel meer werken dan 40 uur per week. In de 52 weken voorafgaand aan de aanvraag voor deeltijd-WW moet een werknemer gemiddeld minimaal vijf uur per week overwerken. De verruiming geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 april.

Hoeveel bedrijven op dit moment gebruik maken van deeltijd-WW is niet bekend. Uitkeringsinstantie UWV registreert de aanvragen, maar komt pas half juni met een tussenstand, als minister Donner de Tweede Kamer zal informeren over de regeling.

Veel bedrijven, zoals vrachtwagenfabrikant DAF in Eindhoven, voeren momenteel onderhandelingen met de vakbonden over de aanvraag van deeltijd-WW. Aanvulling van het loon tot 100 procent door de werkgever is daarbij vaak een heikel punt.

Deze week werd bij vrachtwagenconcern Scania in Zwolle overeenstemming bereikt met de bonden over de invoering van deeltijd-WW per 1 juni voor alle 1100 werknemers. Het bedrijf vult de lonen aan tot 100 procent. Scania heeft eerder dit jaar al drie keer werktijdverkorting aangevraagd.