Altijd lastig, die standpunten

Het moet toch wel frustrerend zijn: je bent de politieke partij die het best begrijpt wat de kiezer wil, maar als hij het stemhokje induikt, komt zijn potlood niet bij jouw naam terecht.

Het overkomt de ChristenUnie wel vaker. Nu weer bij de Europese verkiezingen. Volgens het Kieskompas sluiten de ChristenUnie-standpunten het best aan bij wat Nederlanders willen met de Europese Unie. Maar ja, er zijn zo veel andere dingen die een rol spelen: strategisch stemmen, imago van de leider, dat soort dingen.

Het is dus niet zo gek dat ChristenUnie-leider André Rouvoet gisteravond in een toespraak in Werkendam de hoop uitsprak dat het bij de verkiezingen op 4 juni zou gaan over de inhoudelijke standpunten van de partijen. Want dan, zo was de impliciete boodschap, zou er weleens een daverende verkiezingswinst in het verschiet kunnen liggen voor zijn partij.

De vraag is of ‘de inhoud’ hem zou redden. Driekwart van de kiezers die met een ChristenUnie-bril naar Europa kijken, zegt absoluut nooit op die partij te zullen stemmen. Niet vanwege al die andere dingen die een stem beïnvloeden – de reden is dat de afwijzing van het homohuwelijk en euthanasie voor hen zo onverteerbaar is dat al die goede Europa-ideeën er niet tegen opwegen. In de politiek komen principes je soms duur te staan.