Albert Heijn komt met 'verantwoord' huismerk

Albert Heijn gaat maatschappelijk verantwoorde producten voortaan verkopen onder het huismerk ‘puur & eerlijk’. Bestaande labels als biologisch, fairtrade, scharrel, duurzame vangst en ecologisch gaan daarin op.

„Het is een paraplumerk”, zegt Meike ter Braak, manager Eigen Merken bij Albert Heijn. Tot nu werkte de supermarkt met negen verschillende keurmerken die als kleine logo’s op de verpakkingen stonden. Dat varieerde van het MSC-keurmerk voor duurzame vis tot het Der Blaue Engel-keurmerk voor ecologische producten. „Mensen zien door de bomen het bos niet meer,” zegt Ter Braak.

Met ‘puur & eerlijk’ wil Albert Heijn één uniforme verantwoorde lijn bieden „van producten die zijn geproduceerd, geteeld of ingekocht met extra zorg voor mens, dier, natuur of milieu.”

„Er zijn misschien een aantal bomen gekapt in het merkenbos, maar wij zouden liever zien dat de supermarkten en voedingsmiddelenbedrijven over de hele linie een eenduidig systeem ontwikkelen”, reageert een woordvoerder van de Consumentenbond.

Naast de ongeveer 240 bestaande biologische en fairtrade producten voegt Albert Heijn ruim 100 nieuwe artikelen toe, zoals ecologische was- en reinigingsmiddelen, duurzame haring en biologische pizza.

Merkendeskundige Paul Moers van het Amsterdamse adviesbureau HighValue noemt het „een gemiste kans” dat Albert Heijn zich niet heeft ingespannen om het hele huismerkassortiment ‘puur en eerlijk’ te maken. „Nu is het meer een rationeel marketingbesluit dan dat het echt uit de poriën komt. Albert Heijn heeft de capaciteit om echt iets te veranderen, als ze dat zouden durven dan zou dat een klapper van jewelste zijn.”

Campagnevoerder Han Valk van de Amsterdamse lobbygroep Fairfood International is blij met het initiatief van Albert Heijn. „Wij hopen dat het succesvol wordt en dat andere ketens het overnemen.”