Van Gogh Museum koopt schilderij Pierre Bonnard

Pierre Bonnard: 'Montmartre dans la Pluie' (1897, olieverf en kool op papier op paneel, 70 x 95 cm.) T/m 20/9 te zien in het Van Gogh.

Het Van Gogh Museum heeft een schilderij van de Franse schilder Pierre Bonnard gekocht. Het is het eerste uit Bonnards belangrijke Nabis-periode in Nederlands openbaar bezit.

Bij de presentatie vanmorgen noemde directeur Axel Rüger het een hoogtepunt in het oeuvre van Bonnard en een belangrijk bouwsteentje in het verhaal dat het museum wil vertellen over de tijd van Van Gogh.

Montmartre dans la Pluie ou Rue Tholozé laat het avondlijke uitzicht zien op daken en straatjes vanuit Bonnards atelierwoning. Het werk uit 1897 past in het streven van het museum om kunst te laten zien van mensen die Van Gogh inspireerden, of die door hem zijn geïnspireerd, of die in zijn tijd leefden. Rechtsboven op het werk loopt de Rue Lepic, waar Vincent een tijd met zijn broer woonde.

Volgens conservator Leo Jansen is er geen directe relatie tussen Vincent van Gogh (1853-1890) en Pierre Bonnard (1867-1947), al werkten beiden in Parijs, maakten ze stadsgezichten en was hun techniek ‘schilderachtig’. Montmartre in de regen past volgens hem ook goed bij de grote verzameling prenten die het museum van de Nabis-kunstenaars bezit.

„We hebben nog geen goede foto van het schilderij kunnen maken”, zegt Jansen. Op afbeeldingen lijkt het bruin en vlak, terwijl het in werkelijkheid veel grijzer en open is. Hoe langer je kijkt, hoe lichter het wordt. Het grote grijze vlak van de blinde muur in het midden valt op. Overal zitten kleine kleuraccenten, achter de ramen van de huizen, in het licht dat in de natte straten weerspiegelt en het felst bij het kroegje op de hoek. „Het perspectief links en rechts wringt waardoor het eindeloos blijft intrigeren. Het is geen schilderij dat brutaal op je afkomt. Maar ik weet zeker dat de mensen die het komen bekijken het mooi zullen vinden”, aldus Jansen.

Over de aankoopprijs wil het museum niets zeggen, behalve dat de helft is betaald door de BankGiro Loterij en dat ook de Vereniging Rembrandt en het VSB-fonds hebben bijgedragen. In 1998 kocht de belangrijke kunsthandelaar Jan Krugier het voor 675.000 dollar op een veiling in New York. De waarde moet nu ver boven een miljoen euro liggen. „Krugier zag dat er een veel helderder schilderij onder het bruine vernis zat”, zegt Nicholas Drake die bij de aankoop bemiddelde. „Hij liet het schoonmaken en opnieuw vernissen.” Volgens Drake was dit de laatste grote verkoop van de eind vorig jaar overleden Krugier. „Hij was erg gelukkig dat het een plaats kreeg in het Van Gogh Museum.”

    • Dirk Limburg