Ineens bruist het strandvan Hoek van Holland

Ook Hoek van Holland wil een moderne badplaats zijn.

De deelgemeente van Rotterdam zette zeven nieuwe strandpaviljoens langs de kustlijn. „Fuck de recessie!”

Strand van Hoek van Holland. Tot voor kort geen bruisende badplaats, dit voorjaar verrezen echter zeven moderne paviljoens. (Foto Vincent Mentzel) Strandseizoen op het opgeknapte strand van Hoek van Holland op Hemelvaartsdag 2009 geopend. foto VINCENT MENTZEL/NRCH==F/C==Nederland. Hoek van Holland, 21 mei 2009 Mentzel, Vincent

Kredietcrisis? Het woord alleen al bezorgt hem de kriebels. „Fuck de recessie”, zegt Chiel Jongejan strijdvaardig. Nog drie dagen en dan opent de Rotterdamse horecaondernemer („Sorry hoor, ik heb ADHD”) in Hoek van Holland zijn eerste strandcafé: de Waterskihut. Vernoemd naar zijn succesvolle ‘feestfabriek’ in het centrum van Rotterdam, de Après Skihut, die wekelijks duizenden bezoekers trekt.

Aan de kust van ‘Rotterdam aan Zee’ denkt Jongejan (44) dat succes te kunnen evenaren. „Wat is er nu mooier dan pret maken op het strand?” Donderdag gooide hij de deuren open van zijn grotendeels uit hout opgetrokken café met buitenbar, op de dag dat het Nederlandse strandseizoen officieel werd geopend. Volkszanger Gerard Joling draafde op om het feest luister bij te zetten. Duizenden bezoekers waren getuige.

Voor de vaste bewoners van Hoek van Holland (9.500 inwoners) is het nog even wennen. Hun dorp, sinds 1973 een deelgemeente van Rotterdam, gold tot voor kort niet als een bruisende badplaats. Dit voorjaar verrezen echter zeven moderne paviljoens op het strand Zeekant, nadat vorig jaar al de entree naar de kustlijn was opgeknapt. „De verloedering tegengaan en Hoek van Holland een economische duw in de rug geven”, zo vat deelgemeentevoorzitter Paddy Roomer (PvdA) zijn missie samen. De Hoek mag niet verworden tot zo’n vergrijsd spookdorp, waar minister Eberhard van der Laan (Wijken en Wonen, PvdA) onlangs voor waarschuwde.

Roomer, een vlotte veertiger gestoken in driedelig pak, is vooral trots op de eigen daadkracht. Op 19 december werden de contracten getekend, vijf maanden later zijn de zeven paviljoens een feit. Daarnaast is langs de kustlijn een door olijfbomen omzoomde en verlichte wandelpromenade aangelegd, over een lengte van 1,8 kilometer. „Je kunt honderd keer praten, maar als na twee keer de klik ontbreekt, ben ik klaar.” Ingenomen is Roomer ook met de werkgelegenheid die hij heeft weten te creëren. „Tweehonderd banen erbij, wie kan ons dat nazeggen? Wij zijn kredietcrisis-proof.”

Het aantal indirect gerealiseerde arbeidsplaatsen schat hij nog hoger. „Wat dacht je van die palmbomen die hier staan? Konden we huren. Nee, heb ik gezegd, ik koop ze voor 800 euro per stuk en sla ze ’s winters op. Levert de plaatselijke opslagplaats ook weer handel op.” Alle investeringen, geschat op enkele miljoenen, zijn volgens Roomer het geld meer dan waard. „Alleen al de huur van de paviljoens levert ons een plus op.”

Roomer zette zijn vernieuwingsdrift twee jaar geleden in met de strijdkreet Get Hoekt! Het dorp, nu goed voor 1,4 miljoen bezoekers per jaar, wil dat aantal de komende jaren verdubbelen. Tal van evenementen, zoals deze zomer twee grote muziekfestivals op het strand, moeten daaraan bijdragen. Twee bekende Rotterdammers, publicist Hugo Borst en Feyenoordtrainer Mario Been, zijn aangetrokken als ambassadeurs die De Hoek moeten promoten.

Ook de centrale stad vergeet de bijna 30 kilometer verderop gelegen ‘uithoek’ niet. In het aangescherpte coalitieakkoord reppen de drie overgebleven coalitiepartijen (PvdA, CDA en GroenLinks) over de noodzaak om de modernisering van Rotterdam aan Zee af te ronden. Roomer kan rekenen op extra steun. Het stadsbestuur haalt in totaal 100 miljoen euro uit het eigen investeringsfonds om anti-cyclische maatregelen te financieren.

Roomer nodigde de drie fractievoorzitters deze maand hoogstpersoonlijk uit om hun onderhandelingen – noodzakelijk nadat de VVD uit de coalitie was gestapt – te voeren in „de nieuwe hotspot van Rotterdam”. Eerder al kwam burgemeester Ahmed Aboutaleb langs voor een kennismakingsbezoek. Roomer: „Hij bleek aangenaam verrast, en heeft toegezegd Rotterdam Beach uit te zullen dragen tijdens zijn buitenlandse trips.”

Horeca-ondernemer Jongejan investeerde bijna 6 ton in de Waterskihut. Zijn eigen scepsis zette hij begin dit jaar opzij. „Jarenlang heb ik me verzet tegen het openen van een strandtent. Vooral dat op- en afbouwen in het voor- en het najaar stond me tegen.” Maar in Hoek van Holland kan de Rotterdamse ‘burgemeester van het Stadhuisplein’ zijn nieuwe onderkomen twaalf maanden per jaar laten staan. Grijnzend: „Ook in winter wordt het hier feest.”

Alleen niet tot diep in de nacht: een nachtvergunning krijgt hij niet. Hoek van Holland moet mee in de vaart der volkeren, maar Roomer wil van het dorp „geen luidruchtige pretfabriek” maken. Jongejan vindt het prima. „Plezier maken is niet aan tijd gebonden.”

    • Mark Hoogstad