Whoopi Goldberg en 'Sister Act'

Joop van den Ende en Whoopi Goldberg. (Foto Stage) Stage Holding

„Ik vond Sister Act een leuke film en zag dus wel dat een musical op basis van die film ook leuk zou kunnen zijn. De humor blijkt op het toneel soms zelfs beter te werken dan in de film. Bovendien werd ik gepakt door de nieuwe muziek die Alan Menken had geschreven. Dat waren allemaal redenen om ja te zeggen op de vraag of ik de musical wilde produceren. Maar ik heb wel meteen de voorwaarde gesteld dat er nog veel moest worden veranderd. Zo zijn er intussen zes nieuwe liedjes bij gekomen en ook de liefdesrelatie kwam in het originele script niet voor.”

Joop van den Ende produceert de musical Sister Act in het populaire Palladium-theater in Londen. De try outs zijn al begonnen, de première is op 2 juni. De vrolijke voorstelling is gebaseerd op de succesfilm uit 1992, waarin Whoopi Goldberg een sjofel nachtclubzangeresje speelde dat per ongeluk getuige is van een moord. Ze wordt door de politie in veiligheid gebracht in een klooster waar ze vervolgens de nonnen opzweept tot swingende koorzang. In de film werd daartoe een handvol Motown-hits gebruikt. De musicalnummers zijn in Motown- en discostijl gecomponeerd door Alan Menken die als vaste Disney-componist maar liefst acht Oscars op zijn naam heeft staan. Er zijn al zo’ n 120.000 kaartjes verkocht – goed voor een omzet van 4,3 miljoen pond. De totale productie kost 8,5 miljoen pond.

„Het idee voor de musical is van de vroegere Disney-topman Peter Schneider. Hij heeft me een jaar of vijf geleden benaderd, toen hij het wilde uitproberen in Los Angeles. Daar heb ik toen een klein bedrag in gestoken. Ook heb ik destijds een optie genomen op de rechten, die nu voor 75 procent mijn eigendom zijn. Sindsdien werken we eraan. Ik ben geen regisseur, dat zou ik niet kunnen. Maar ik weet wel wat ik wil zien. Wat ik bijvoorbeeld belangrijk vond, was dat de kerk – waarin een groot deel van het verhaal zich afspeelt – geen saai toneelbeeld zou opleveren. Dat is opgelost door glas-in-loodeffecten die het veel kleuriger maken. Ook nu zijn we nog elke dag bezig de show te verfijnen. Tot de première spelen we vier voorstellingen per week, daarna acht. En overdag repeteren we om de laatste wijzigingen te verwerken.

„Het leek me een goed idee Whoopi Goldberg tot co-producer te maken. Ze heeft geen zeggenschap, maar ze is meer dan alleen een uithangbord. Ze heeft bemoeienis gehad met de casting, het script, de decors en kostuums. Ze heeft onder meer met de schrijvers – Cheri en Bill Steinkellner, bekend van de tv-serie Cheers – samengewerkt om hun script wat ‘zwarter’ te maken, met meer straattaal. En ze doet veel publiciteit voor de show. Ze heeft speciaal voor ons een cursus gevolgd om haar vliegangst te overwinnen, zodat ze af en toe hier in Londen kan zijn. Zo heeft ze de nieuwe hoofdrolspeelster, de 22-jarige en nog volstrekt onbekende Patina Miller, aan het Britse publiek voorgesteld in een goedbekeken tv-show. En binnenkort presenteert ze haar Amerikaanse tv-show The View zelfs vanuit het Palladium.

„Natuurlijk zijn ook de Londense theaters getroffen door de kredietcrisis. Maar de meeste feelgood shows die hier worden gespeeld, hebben er veel minder last van. De reacties op Sister Act zijn tot dusver goed. We krijgen staande ovaties, die in dit land heel ongebruikelijk zijn. Als het lukt, gaan we van hieruit de wereld in. Om te beginnen naar Broadway.”

Inl.: www.sisteractthemusical.com

    • Henk van Gelder