Operatie Oomen is een lesje campagne

Een vrijwilliger belt telefoonnummers af. Stemt u op CDA’er Ria Oomen voor het Europees Parlement? Wilt ook een poster voor het raam hangen? Een kamer verder discussiëren campagnemedewerkers over de verdeling van bordkartonnen Ria’s over Limburg. Maastricht is met vijftig Ria’s voldoende bediend, het platteland kan nog wel wat Ria’s gebruiken.

Oomen zelf (Sint-Joost, 1950) valt tussen twee activiteiten door even binnen op het hoofdkwartier in Echt. Ze omhelst een nichtje en prijst haar oorbellen. Oomen is druk. Andere kandidaten hebben vrij met Pinksteren. Onbestaanbaar, vindt ze dat. Oomen loopt dan markten, braderieën en schuttersfeesten af.

Het partijreglement van het CDA is duidelijk: maximaal drie termijnen. Oomen gaat voor haar vijfde termijn in Europa. Haar weren durfde de partijleiding niet. Dat was hommeles geworden met de machtige afdeling Limburg. Dus werd het de 25ste en laatste plaats. „Een bizar moment”, vond Oomen dat. Haar man Stef was dezelfde week overleden. „Hij zou gezegd hebben: doorgaan.”

Oomen speculeert op voorkeurstemmen uit de eigen provincie. Limburgers stemmen graag op ‘hun’ kandidaten. In 1999 kreeg ze er honderdduizend. Vijf jaar geleden, achter de gebeitelde glimlach van provinciegenoot Camiel Eurlings, dertigduizend.

Zoveel heeft ze er ook dit jaar nodig. Oomen gebruikt haar netwerk. Zo haalde ze als draagster van het grootkruis van de Luxemburgse Orde van Verdienste onlangs premier Jean-Claude Juncker van het groothertogdom voor een verkiezingsbijeenkomst naar Limburg.

Met haar connecties, dossierkennis en doorzettingsvermogen onderscheidt ze zich van minder ervaren collega’s, vindt ze zelf. Het CDA Limburg beschouwt Operatie Oomen als een oefening in modern campagnevoeren. Een aantal enthousiaste jongelingen stak vorig jaar zijn licht op bij de Amerikaanse verkiezingen. Op het materiaal staat echter geen Yes we can-achtige slogan. Alleen Ria glimlachend in voorjaarsrood. „Het merk Oomen moet het doen.”

Paul van der Steen