Het Utrechtse Muziekpaleis komt eindelijk in zicht

Voor 100 miljoen euro wil Utrecht al jarenlang een uniek Muziekpaleis bouwen: vijf zalen boven elkaar. Maar tot nu toe is er nog niets gebeurd.

Half juni is het zover: de tweede verjaardag van de sluiting van het Utrechtse muziekcentrum Vredenburg. Het moet voor 100 miljoen euro worden verbouwd en uitgebreid tot het Muziekpaleis, met vijf zalen boven elkaar het uniek in de wereld. Maar de laatste twee jaar is er niets anders gebeurd dan het slopen van een stukje van het oude Vredenburg en het plaatsen van een schutting.

Nu is er eindelijk goed nieuws uit het Stadhuis, zegt Atze Sytsma. Hij is interim-directeur van Vredenburg Leidsche Rijn, de tijdelijke concertzaal de ‘Rode Doos’ bij de snelweg A2. „Later dit jaar, vermoedelijk in het najaar, komt de bouwvergunning af. En volgens de plannen wordt het Muziekpaleis dan eind 2012 geopend, zoals ooit de bedoeling was. Achteraf was die snelle sluiting niet nodig geweest. Maar dat is wijsheid achteraf.”

De afgelopen jaren werden beheerst door procedures, bezwaarschriften over een nestelend vogelstel en discussies over de luchtkwaliteit: komen de popliefhebbers per auto of op de fiets? Ook de kredietcrisis doet zich gelden, er is gedoe over de bouw van appartementen op het plein Vredenburg. Het Muziekpaleis is een deel van de vernieuwing van Hoog Catharijne en wordt gebouwd onder de regie van de projectorganisatie Stationsgebied, een dienst van de gemeente.

Ondertussen groeiden de problemen in de tijdelijke concertzaal, de ‘Rode Doos’ tussen het Amsterdam-Rijnkanaal en de A2, die wordt verbreed. De Rode Doos was moeilijk bereikbaar, voor het parkeren moest worden betaald, de akoestiek liet te wensen over. Het Utrechtse muziekleven, zeker het klassieke deel, leek geheel in te zakken. Het tekort liep op en de organisatie liet te wensen over.

Een commissie van externe deskundigen velde in maart een hard oordeel en deed stevige aanbevelingen om een financieel en artistiek failliet te voorkomen. B en W van Utrecht onderschreven het rapport en stelden 7 miljoen extra ter beschikking. Er worden vijftien personeelsleden ontslagen of binnen de gemeente overgeplaatst. Die reorganisatie wordt vertraagd door een politieke crisis in Utrecht over de luchtkwaliteit.

Maar er gaat ook van alles goed, zeggen interim-directeur Atze Sytsma en zijn programmeurs Guy van Hulst en Peter Tra. Dat de concerten met kamermuziek in de tijdelijke kleine zaal Leeuwenbergh vaak zijn uitverkocht, is „een luxe-probleem”. In en rond de Rode Doos is veel verbeterd. Parkeren is nu gratis, net als de bus in het komende seizoen op vertoon van een toegangskaart. De akoestiek wordt deze zomer bijgesteld.

Van Hulst: „De programmering van de Rode Doos is meer toegespitst op wat daar goed op zijn plaats is en moet het volgende seizoen meer belangstelling trekken. Dat zijn vooral popconcerten en grootschalige kinderproducties.” Tra: „Pianorecitals zijn bij gebrek aan intimiteit heel lastig. Er komt ook wat minder nieuwe muziek. Een aantal festivals is ook aangepast, zoals de Nacht van de Poëzie.” Van Hulst: „De wereldmuziek laten we meer over aan Rasa.”

Het Festival Oude Muziek vindt weer voor een deel plaats in de Rode Doos. De Vrijdag van Vredenburg, geprogrammeerd door het Muziekcentrum van de Omroep, blijft in stand en loopt nu beter dan vroeger. Het volume van de hele programmering is verminderd. Tra: „In het oude Vredenburg liep jaren geleden het bezoek al terug. Door nu wat minder te doen, passen we ons aan en zit de zaal weer voller.”