Button constante factor in turbulent F1-seizoen

Jenson Button maakte zijn droom waar. Gisteren won hij zijn ‘thuisrace’, de Grote Prijs van Monaco, de meest prestigieuze race op de Formule 1-kalender.

Het team van Brawn GP behaalde gisteren met de overwinning van Jenson Button en de tweede plaats voor zijn Braziliaanse teamgenoot Rubens Barrichello een schitterende ‘dubbel’. In een hectische periode in de Formule 1. Eerst was er ‘de zaak-Brawn’ waarbij Ross Brawn, de briljante technische directeur en mede-eigenaar van Brawn GP als opvolger van de renstal van Honda, het dit jaar nieuwe reglement zodanig in zijn voordeel uitlegde dat triomfen elkaar opvolgden. De verontwaardiging van de afgeblufte concurrentie was groot.

Het tumult werd gevolgd door dreigende taal van teams als Ferrari en Renault, met in hun kielzog de collega’s die de dreigende draconische budgetbeperking voor het seizoen 2010 door de internationale autosportfederatie (FIA) aanvochten. Gaat men niet akkoord met de voorgestelde limiet van 45 miljoen euro als budget voor lopende onkosten tijdens het seizoen, dan moet genoegen worden genomen met minder technische voorrechten dan teams die in de pas lopen met de federatie. Het is een politieke kwestie zonder weerga in de autosport. In de FIA, de hoogste regelgevende instantie, heeft voorzitter Max Mosley na een seksschandaal de touwtjes onveranderd stevig in handen. Mosley eist aanzienlijke kostenbeperking in een tijd van recessie.

Het gaat om niets minder dan het voortbestaan van de Formule 1 in zijn huidige gedaante. Waarin de veelverdienende teambazen worden afgeschilderd als haaien.

Ferrari, dat zich beroept op zijn vetorecht, wilde zijn gram halen bij de hoogste civiele rechtbank in Parijs omdat men de urgentie van de te nemen maatregelen – voor 29 mei moeten de teams zich inschrijven voor 2010 – wilde laten vieren. Het Italiaanse merk, icoon van de Formule 1, wil een voor elk team gelijk reglement. Komt er een ‘tweesporenbeleid’, dan trekt het team zich terug uit de komende competitie. Een ernstig dreigement van de renstal waarvan de actie bakzeil haalde in Parijs. Ferrari’s president Luca di Montezemolo is gewaagd aan Mosley, maar de Brit weet als geen ander dat hij zijn eis moet doordrukken. Wachten op eisen van de teams zou een meerjarenplan worden.

Van het groene laken naar het zwarte asfalt via de luxe entourage van de Force Blue, het jacht met de initialen FB van Renault teambaas Flavio Briatore. Twee dagen voor de start van ‘Monaco’, wereldwijd beschouwd als de meest bijzondere race ter wereld op het anachronistische stratencircuit, kwamen de teameigenaren niet tot een akkoord met de FIA. De bedoeling is dat deze week een oplossing wordt gevonden voor het geschil. Teams moeten hun alternatief voorleggen aan de FIA. Mosley bekijkt het met superieur overwicht vanuit zijn ivoren toren. „Eigenbelang mag niet worden gesteld boven dat van de sport”, zei hij. Nobele taal maar winstbejag is de essentie van deze mechanische sport waarin iedereen de reglementen in zijn voordeel wil ombuigen.

Dat lukte wonderbaarlijk bij Ross Brawn, wiens nieuwe auto op slag het leven veranderde van de 29-jarige Button. In het verleden werd de playboycoureur verguisd doordat hij een luxe jacht, Little Missy, in de haven van Monaco afmeerde naast het rennerskwartier. Destijds werd zijn succes niet afgemeten aan klasseringen op de piste maar aan zijn score op de kingsize matras. Momenteel bevindt hij zich in rustig vaarwater met vaste vriendin Jessica Michibata (moeder Japans, vader Argentijn).

De aanzienlijke kans op de wereldtitel speelt de hoofdrol in doen en denken van de in Monaco wonende Button, trouw vergezeld door vader John als manager. Hoe serieus bleek eind verleden jaar. Net voordat Honda zich terugtrok was zijn contract verlengd. Hij zag af van het opstrijken van zijn driejarige gage à 25 miljoen euro en bleef bij de organisatie, voortgezet als Brawn Grand Prix, met Mercedesmotor. Pikant detail: Honda droeg een slordige honderd miljoen bij aan het team, voor de Japanners goedkoper dan het nakomen van lopende contracten. Button neemt genoegen met 5,7 miljoen euro salaris, betaalt zijn onkosten en ziet af van een bonus bij overwinningen. Zijn prijzengeld zou aardig zijn opgelopen, want na zes races in de serie van zeventien behaalde hij vijf triomfen.

Vader en zoon praten (nog) niet over het kampioenschap. Die eer komt steeds dichterbij. Brawn is van uitzonderlijke klasse, al verraste Ferrari in Monaco met de derde plaats voor Raikkonen en de vierde voor Massa. Brawn blijft de nieuwe orde. In het zonovergoten prinsdom bleek hoe duidelijk. Lewis Hamilton, regerend wereldkampioen en vorig jaar winnaar in Monaco, speelde een bijrol met de McLaren-Mercedes. Hij werd twaalfde en staat, evenals Raikkonen, wereldkampioen in 2007, al 42 punten achter de gedoodverfde nieuwe kampioen Button.

    • Rob Wiedenhoff