Vreemd eendje

Een mini-MPV met Dombo-oren. Met de C3 Picasso mikt Citroën op gezinnen met jonge kinderen die een ruime auto willen.

Techniek:

up to date

Warna Oosterbaan, redacteur techniek van NRC Handelsblad: „De C3 Picasso is technisch geen revolutionaire auto, maar er zitten wel allerlei slimme en beproefde dingen in. Hij is overigens niet gebouwd op het onderstel van de gewone C3, maar op hetzelfde onderstel als van de Peugeot 207. Alleen is de voorwielophanging flink onder handen genomen.

„Ook de motor is een oude bekende: hij zit in de Peugeot 207 en in de Mini van BMW. Hij is behoorlijk compact, en dat komt in deze auto mooi uit. Het motorblok ligt een beetje schuin en dwars onder de motorkap, en dat betekent vooral: meer ruimte voor de inzittenden.

„Toch is de motor up to date. Hij heeft bijvoorbeeld variabele kleptiming – de in- en uitlaatkleppen gaan niet op een vast moment tijdens het draaien van de motor open en dicht, maar dat gebeurt afhankelijk van het motortoerental eerder of later. Als je dat combineert met een variabele lichthoogte – de kleppen gaan dan niet bij elke belasting even ver open – krijg je in principe een motor die bij allerlei belastingen mooi en soepel loopt en toch redelijk zuinig is.

„De 1,4 liter motor in de testauto is wat aan de krappe kant, en veel reserve is er niet. Dat merk je als bij 110 kilometer per uur wilt inhalen. Terugschakelen naar zijn vier is dan wel geboden. Maar er valt prima mee te rijden.

„De stuurbekrachtiging is elektrisch, en dat zie je tegenwoordig steeds meer. Het werkt beter dan de hydraulische bekrachtiging van niet zo lang geleden, en belangrijk voor deze auto: elektrische bekrachtiging neemt veel minder ruimte in.”

Vorm:

vreemd eendje

Joep en Jeroen Verhoeven van het ontwerpbureau Demakersvan. Samen hebben ze een Audi TT:

„In Japan zie je veel van dit soort vierkante bakjes rondrijden. Bescheiden buitenmaten, maar verrassend ruim van binnen.

„Horloges zijn tegenwoordig vaak groter dan je pols. En auto’s hebben op de motorkap een oversized logo. Deze auto ook. Waarom? Zo’n enorm logo maakt auto’s tot speelgoedauto’s.

„Op de styling is nog wel het een en ander aan te merken. De middenconsole bijvoorbeeld is oké. Maar de rest van het dashboard is een rommeltje, met rare aluminium bakjes die te ondiep zijn om iets in te bewaren en met onbeduidende vormen zonder samenhang. „Die kleine zijraampjes in de vooruit irriteren. Had dat niet één grote, gebogen voorruit kunnen zijn? Ook die goedkope carbonfiber stickers op de raamstijlen hadden niet gehoeven. En kijk eens naar die grote voorbumper. Menig trucker zou daar jaloers op zijn. De veel te grote buitenspiegels zouden op een vrachtwagen evenmin misstaan. Ze doen aan Dombo denken.

„De contouren van de C3 hebben beslist karakter. Het is geen rip-off van een ander model. Een sympathieke, niet-pretentieuze familieauto voor kleine gezinnen die naar Texel op vakantie gaan. Maar al met al wel een erg vreemd eendje. Een buitenissig model kan soms een fantastische auto opleveren. Zoals Fiat is gelukt met de nieuwe 500. Daarin is Citroën deze keer niet geslaagd.”

Gebruik:

wiebelig

Logopediste Marjanke en Sander Ruys, brandmanager bij Unilever, verplaatsen zich met zoon Jacob (2) in een Volkswagen Golf station: „Mooi vinden we de C3 Picasso niet. In zo’n hoekig model voel je je niet echt een flitsend iemand. Verschillende kleine dingen ergerden ons. Het dashboard zit bijvoorbeeld niet achter het stuur, maar in het midden. Schuin kijken hoe hard je rijdt, het is wennen. Dat geldt ook voor de cruise control; die zit achter het stuur en is alleen op de tast te bedienen. En het grote glazen dak zouden we graag ruilen voor een klein dak dat open kan.

„Vergeleken met Duitse auto’s stuurt de C3 op de snelweg nogal licht, een beetje wiebelig. En in de lage versnellingen trekt de auto goed, maar in de hogere versnellingen is de pit eruit.

„Positief is de hoge instap: heel handig, zeker ook met een kinderstoeltje op de achterbank. Voor zo’n kleine auto is hij zeer ruim. Door de kleine draaicirkel is hij lekker wendbaar. Parkeren gaat heel makkelijk. Een leuk detail: het extra spiegeltje waarmee je de achterbank in de gaten kan houden.

„De C3 Picasso lijkt ons een gezinsauto voor in de stad. Met als unique selling point de grote ruimte in combinatie met de prijs.”