Light mag niet meer bij sigaret

Een sigaret mag in de VS niet meer light, mild of low tar genoemd worden in de reclames van sigarettenfabrikanten. Opnieuw heeft een Amerikaanse rechter bepaald dat de tabaksindustrie al decennia liegt over de gevaren van het roken van deze sigaretten, wat even schadelijk kan zijn als het roken van gewone sigaretten.

In hoger beroep bepaalde een rechtscollege van het Hof voor hoger beroep in Washington DC dat sigarettenfabrikanten, waaronder Philip Morris, hebben samengespannen om over die gevaren te liegen en daarmee de wet hebben overtreden. Het hof verwierp de verdediging van de sigarettenfabrikanten dat ze light-sigaretten nooit als minder gevaarlijk hebben aangeprezen.

De fabrikanten, waaronder ook RJR Reynolds en British American Tobacco, zijn door de rechter verplicht om advertenties in 35 grote kranten te plaatsen en tien commercials op een grote zender uit te zenden en ook op pakjes beter te waarschuwen voor de gevaren van roken.

De belangenorganisaties van rokers leden ook een nederlaag. Zij wilden dat de tabaksindustrie financieel zou bijdragen aan programma’s die rokers moeten helpen om te stoppen met roken. De zaak is ooit aangespannen door de regering Clinton die toen nog voor 289 miljard dollar (206 miljard euro) aan schadevergoeding eiste. Onder de regering Bush werd dat bedrag la teruggebracht tot 14 miljard dollar. De tabaksindustrie overweegt nog of ze in beroep gaat (Reuters, AP)