Harde drums, Kantonese opera en een heus meezingspektakel

Op de Operadagen draait het om de confrontatie tussen Oost en West. Of om een confrontatie tussen geliefden, zoals in Ophelia.

„Misschien denkt u: wat een takkeherrie?” Ja, antwoordt het overwegend blanke publiek op de vraag van de Rotterdamse gastvrouw. Intussen leeft een Chinese slagwerker zich uit op zijn instrumentarium. Dat lawaai moet de boze geesten verjagen.

Na de slagwerker volgt een scène uit een Kantonese opera waarbij een zwaar geschminkte prins en prinses zingend en gesticulerend ruzie maken. Ongetwijfeld heeft elk gebaar een betekenis, maar voor de onvoorbereide toeschouwer in het Rotterdamse Theater Walhalla gaat die grotendeels verloren. Dan rest slechts bewondering voor de kleurrijke uitdossing, met pauwveren als meterslange voelsprieten.

De vierde editie van de Operadagen Rotterdam heeft als thema ‘Confrontations’. Het weeklange festival staat onder artistieke leiding van Guy Coolen, die de Operadagen ‘diep in de stad’ moet vestigen. Daarvoor moet hij verschillende Rotterdamse bevolkingsgroepen trekken, dit jaar vooral de Chinese gemeenschap.

In een deel van de 190 voorstellingen ligt de nadruk op de betrekkingen en culturele verschillen tussen Oost en West. Bijvoorbeeld in het experimentele theater Tears of Barren Hill door Danny Yung, Kris Defoorts opera House of the Sleeping Beauties en Puccini’s Madama Butterfly. Al wordt een nog veel breder publiek aangesproken tijdens het meezingspektakel Van Smartlap tot Opera, en is Ophelia met mezzosopraan Cora Burggraaf eerder bedoeld als confrontatie tussen geliefden.

Niettemin vond de publieksopening symbolisch plaats op het Deliplein in het hart van Katendrecht, de beruchte hoerenbuurt waar begin twintigste eeuw het grootste Chinatown van Europa zich bevond. Een paar honderd mensen zagen gisteravond hoe wethouder Dominic Schrijer een Chinese draak onder rituele muziek tot leven wekte.

De voorlopige publieksfavoriet van de Operadagen is Anna Chau uit Hong Kong. Chau is een virtuoos vertolker van ‘Changing faces’, een eeuwenoud onderdeel van de Sichuan opera. Gehuld in zwarte cape wisselt ze voortdurend van masker, en heeft ook Koningin Beatrix in haar repertoire. Culturele barrières worden hier definitief geslecht.

Operadagen Rotterdam, t/m 31 mei. Info: www.operadagenrotterdam.nl