Autokoplampen

Om een goed beeld te krijgen van een bepaalde tijd, hoef je maar naar een ansichtkaart of televisieprogramma van vijftien jaar geleden te kijken, en je ziet hoe het uiterlijk van de wereld steeds verandert. Vooral de in de afbeeldingen aanwezige automodellen zeggen veel over de tijd. Geparkeerde auto’s langs de gracht bijvoorbeeld, maken in één oogopslag duidelijk of het gaat om de jaren zeventig, tachtig of negentig. In grote lijn blijven auto’s gewoon auto’s, maar juist in de details zijn nieuwe modellen goed te onderscheiden van hun voorgangers. Eén van de meest zichtbare details van dit moment zijn de kunststof koplampen. Tot voor kort waren autokoplampen vooral van glas. Achter het glas bevond zich een eenvoudige metalen of kunststof reflector en het geheel werd opgelicht door een gloeilamp. Glas is niet het gemakkelijkste materiaal om in allerlei vormen te manoeuvreren en daardoor bleven de koplampen ook eenvoudig van vorm. Daar is nu verandering in gekomen. Autokoplampen zijn uitgegroeid tot echte eyecatchers. Dat komt ook door de opkomst van de blauwe gasontlading (xenon) en ledverlichting, maar vooral door de totaal andere opbouw van de koplampbinnenkant. Voorheen moesten ribbels aan de binnenkant van de glazen koplamp de verstrooiing van het licht regelen. Inmiddels is die taak overgenomen door een uiterst complex systeem van kunststoflenzen die het licht vanaf de bron op ingenieuze wijze naar buiten leidt. Het zware geribbelde glas is daardoor overbodig en vervangen door een heldere en lichte kunststof afdekkap. De gebruikte materialen aan de voorkant van de auto krijgen het vanzelfsprekend zwaar te verduren. De eisen die gesteld worden aan het heldere plastic zijn niet kinderachtig. Gelukkig is er een kunststof dat al lang zijn reputatie heeft waargemaakt als doorzichtige, onbreekbare beschermengel het zogenaamde polycarbonaat. Polycarbonaat wordt bijvoorbeeld toegepast in het vizier van een helm, ook als deze gedragen wordt door de ME. Daarnaast wordt anti-inbraak glas helemaal of gedeeltelijk gemaakt van polycarbonaat. Net als andere plastics kan polycarbonaat verwerkt worden met het spuitgietprocedé. In combinatie met voortschrijdende computerprogramma’s zijn daarmee complexe vormen te realiseren. En zo is de eenvoudige ronde, glazen koplamp in korte tijd vervangen door een volledig geïntegreerd kunstwerk.

In de rubriek ManMade vraagt ontwerper Joost Alferink zich af waarom de dingen zijn zoals ze zijn.

    • Joost Alferink