Vliegangst

In de Komsomolskaja Pravda van vandaag staat dat Russische vliegtuigen op binnenlandse vluchten het zonder TCAS-systeem moeten doen, een bezuinigingsmaatregel met mogelijk noodlottige gevolgen. Binnen Rusland is het namelijk toegestaan om zonder TCAS-systeem te vliegen, op buitenlandse vluchten is het verboden, waarom is duidelijk. Vorige week botsten bij vliegveld Domodedovo bijna twee Russische passagiersvliegtuigen op

Poetin in de cockpit van een vliegtuig in een Siberische vliegtuigfabriek. (Foto AP)

Poetin in de cockpit van een vliegtuig in een Siberische vliegtuigfabriek. (Foto AP)Poetin in de cockpit van een vliegtuig in een Siberische vliegtuigfabriek. (Foto AP)

In de Komsomolskaja Pravda van vandaag staat dat Russische vliegtuigen op binnenlandse vluchten het zonder TCAS-systeem moeten doen, een bezuinigingsmaatregel met mogelijk noodlottige gevolgen. Binnen Rusland is het namelijk toegestaan om zonder TCAS-systeem te vliegen, op buitenlandse vluchten is het verboden, waarom is duidelijk.

Vorige week botsten bij vliegveld Domodedovo bijna twee Russische passagiersvliegtuigen op elkaar, een Boeing-767 en een Toepolev-154, die zonder het waarschuwingssysteem vloog. Alleen dankzij de oplettendheid van de verkeerstoren werd een vliegramp met enkele honderden doden voorkomen.

Piloten Sergej Ronin en Valeri Tikoenkov  van de Toepolev vertellen in de Komsomolskaja Pravda dat hun TCAS-systeem van hun toestel werd verwijderd om in een vliegtuig te worden gemonteerd dat naar het buitenland vloog.

Als een vliegtuig op een ander vliegtuig afstevent gaan in de cockpit met een TCAS-systeem sirenes af en flikkeren rode lampjes op. Volgens Tikoenkov kun je dan als piloot maatregelen nemen. Maar het werkt alleen als ook het tegemoetkomende vliegtuig het TCAS-systeem aan boord heeft, omdat het alleen dan werkt. En zo’n systeem kost tussen de zeventig- en honderdduizend dollar.

Oleg Pantelejev, het hoofd van het Analytisch Centrum Aviaport, probeert de paniek te bezweren, ,,Rusland heeft het TCAS-systeem niet nodig, omdat er niet zo veel vliegtuigen in het Russische luchtruim zijn als boven de EU. Ten tweede zal Rusland in de toekomst een nieuw technologisch snufje invoeren dat vliegbewegingen van andere toestellen in de naaste omgeving aangeeft”, zegt hij in de tabloidkrant. Maar een alarmsysteem zit daar niet bij, dus het blijft oppassen. Vliegen binnen Rusland is voorlopig dus nog gevaarlijker dan het al was.