Sculpturen van aarde en mos voor in de polder

Expo

Land, art in de Wilhelmina- polder

t/m 7/6 in Hongersdijk. Inl.: www.cbkzeeland.nl * *

‘Land art’ bestaat al veertig jaar maar is wereldwijd alive and kicking. Teleurgesteld in de commercie van galeriekunst trokken Amerikaanse kunstenaars eind jaren zestig de vrije natuur in. Ze maakten sculpturen van aarde en stenen of enkel wandelingen – vergankelijk en spiritueel.

Vandaag de dag verbeelden land artists hun verbondenheid met het landschap. De Nederlandse land art staat nuchter met twee poten in de kleigrond. Geen spirituele toestanden maar kunst die past in bestemmingsplannen die ecologie met recreatie verbinden.

Onder de titel ‘Land, art in de Zeeuwse Wilhelminapolder’ nodigden CBK Zeeland en de stichting SKOR acht kunstenaars uit en Kultivator, een Nederlands initiatief van kunstenaars en boeren. De tentoonstelling wil met kunst de geschiedenis en identiteit van dit agrarisch gebied zichtbaar maken. Kultivator is in een serie fotocollages helemaal los gegaan met landschapsideeën voor dit stuk polder – Afrikaanse koeien, Amerikaanse snelwegen, mediterrane visvijvers.

Een bijzondere plek in de expositie wordt ingenomen door de maquettes van vier kunstenaars die een ontwerp maakten voor een blijvend kunstwerk in deze polder. Een van hen is Meg Webster, een Amerikaanse land-artpionier. Met mos, planten, aarde maakt ze oervormen zoals de ronde kuil, piramide en kronkelende vijver in haar ontwerp voor de Wilhelminapolder. Op de piramide prijkt een prieeltje voor de plaatselijke eco-toerist – een klein teken dat aangeeft hoe land art van een recalcitrante avantgarde vorige eeuw is veranderd in een oplossingsgerichte bijdrage aan gebiedsontwikkeling in deze eeuw.

De Deen Jeppe Hein ontwierp bankjes annex speeltoestellen en de Belg Guillaume Bijl een start en finish voor een niet-bestaand hardloopparcours, compleet met spandoeken en tribune. Zo kun je je eigen land-artwandeling maken. Maar vooral is Bijls ingreep een reactie op de structopathische manier waarin Nederlanders elke centimeter grond een functie toebedelen – hier landbouw, daar flaneren. Bij het parcours hoort een humoristisch standbeeld voor een triomferende aardappelboer. Het vierde en slechtste plan komt van de Duitser Michael Beutler: hij wil strategisch verspreid over de polder acht betonnen bolvormen planten, zo groot dat er altijd ergens een in je blikveld opduikt. Dat soort kunst hebben we nu toch wel gehad.

Sandra Smets