Onbestemd Chileens vierluik

La buena vida. Regie: Andrés Wood. Met: Roberto Farías, Manuele Oyarzún, Aline Küppenheim, Eduardo Paxeco. In: Louis Hartlooper, Utrecht.**

Steeds meer Latijns-Amerikaanse landen worden door de internationale filmwereld ontdekt en ontsloten en het is vast niet voorbarig om te zeggen dat Chili de nieuwste leverancier van talent is. Op het afgelopen Filmfestival Rotterdam waren bijvoorbeeld de bizarre John Travolta-hommage Tony Manero en de surrealistische feelgoodfilm Turistas te zien. Die zouden nu eigenlijk in de Nederlandse bioscoop thuishoren, in plaats van het matige La buena vida van Andrés Wood, na La fiebre del loco ook geen onbekende meer in Nederland. Zijn nieuwe film is een gemakzuchtig caleidoscopisch vierluik in de hectische stijl van Alejandro González Iñárritu (Babel) en zijn ex-scenarist (en tegenwoordig zelf regisseur) Guillermo Arriaga (The Burning Plain).

In hedendaags Santiago de Chile volgen we in estafettevorm een kapper die een lening komt vragen bij de bank, een bankmedewerkster, sociaal werkster Teresa, met een zwangere dochter en een hoerenlopende ex, en een liefdesverdrietige klarinettist. Hun levens kruisen elkaar, nu eens terloops, dan weer welbewust en ondertussen blijken zij ook nog eens de hoofdpersonen in een verhaal dat de dochter van Teresa aan het schrijven is. Die structuur is topzwaar voor dit kleine eerbetoon aan kleine luiden. La buena vida neemt je even mee op een wandeling door een stad, maar laat je onbestemd weer achter.

    • Dana Linssen