Air France-KLM schrapt meer banen om crisis

Bij Air France-KLM moeten nog eens 3.000 banen verdwijnen om de gevolgen van de economische crisis op te vangen. Dit heeft topman Pierre-Henri Gourgeon gisteren gezegd bij de presentatie van de jaarcijfers, waarin het bedrijf het eerste verlies bekendmaakte over een boekjaar sinds de fusie in 2004. Gourgeon gaat ervan uit dat er voorlopig geen gedwongen ontslagen vallen.

Het afgelopen jaar verdwenen bij de Frans-Nederlandse onderneming 2.700 banen, door natuurlijk verloop en het niet verlengen van kortlopende contracten. Er werken nu nog 107.300 mensen.

Het bedrijf is vorig jaar zwaar in het rood terechtgekomen. Uit de jaarcijfers blijkt dat de luchtvaartmaatschappij over boekjaar 2008-2009 een nettoverlies heeft geleden van 814 miljoen euro. Een jaar eerder boekte het bedrijf nog een winst van 756 miljoen euro.

„De economische crisis heeft ons met volle kracht geraakt”, zei topman Pierre-Henri Gourgeon. Vooral de vrachtdivisie en de zogenoemde premium classes (eerste class en businessclass) deden het slecht.

Herstel is volgens Gourgeon nog niet in zicht. De onderneming stelt voor om dit jaar geen dividend uit te keren.

Het bedrijf zal zijn capaciteit (aantal stoelen en vrachtruimte) verder verminderen en komt met een programma van kostenbesparing.

Air France-KLM is niet de enige luchtvaartmaatschappij die verlies lijdt: de hele luchtvaartsector zucht onder de recessie. Air France-KLM en enkele andere grote maatschappijen verkeken zich bovendien op de brandstofkosten. In de loop van 2008 daalde de olieprijs scherp, maar Air France-KLM had veel kerosine ingekocht tegen een vaste prijs (hedging) die in de tweede helft van 2008 veel hoger lag dan de marktprijs.

Vandaag maakte Air France-KLM een joint venture bekend met het Amerikaanse Delta Air Lines op trans-Atlantische routes. Alle vluchten van de drie maatschappijen worden op elkaar afgestemd en de opbrengsten gedeeld. De samenwerking is aangegaan voor tien jaar en zal naar schatting van Air France-KLM een marktaandeel van 25 procent opleveren met een omzet van rond de 10 miljard euro per jaar. De autoriteiten in Europa en Amerika hebben de samenwerking inmiddels goedgekeurd.

De nieuwe joint venture was noodzakelijk geworden omdat Northwest Airlines, de jarenlange partner van KLM, vorig jaar werd overgenomen door Delta.