Schiphol ziet definitief af van beursgang

Schiphol bij nacht, gezien vanaf Rijnlanderweg parallel aan de snelweg A5. (Foto Johannes van Assem) foto Johannes van Assem 07-02-2007, Schiphol Schiphol bij nacht, gezien vanaf rijnlanderweg parallel aan de snelweg A5. Assem, Johannes van

Luchthaven Schiphol streeft niet langer privatisering na. Directeur Jos Nijhuis zet hier „definitief een streep door”, zegt hij vandaag in een vraaggesprek met de Volkskrant.

Nijhuis, die op 1 januari Gerlach Cerfontaine opvolgde, wil de maatschappelijke functie van Schiphol benadrukken en daarin past geen beursgang,vindt hij.

„Ik zie daar het nut niet van in”, zegt hij. Cerfontaine, die Schiphol tien jaar leidde, was een groot voorstander van privatisering.

Nijhuis is tevreden met de bestaande situatie. „We hebben nu de overheid als grootste aandeelhouder. Die is heel stabiel en ondersteunt ook primair onze maatschappelijke functie.”

In 2007 concludeerden de regering en de gemeente Amsterdam al dat privatisering te weinig oplevert. Op dit moment is 69,8 procent van de aandelen in handen van het Rijk en 20 procent in handen van Amsterdam. Daarnaast bezit de luchthaven van Parijs 8 procent, de gemeente Rotterdam is voor ruim 2 procent .

Nijhuis zegt verder de maatschappelijke functie van Schiphol te willen herstellen. Die heeft volgens hem averij opgelopen door de recessie, de (inmiddels afgeschafte) vliegtaks en het dure imago van de luchthaven. Winstmaximalisatie mag volgens de Schipholbaas „nooit het belangrijkste doel zijn”. „Op dit moment betekent dat dat we tijdelijk genoegen nemen met een aanzienlijk lager rendement. Als we beursgenoteerd waren geweest, hadden aandeelhouders daar misschien tegen geprotesteerd.”

„De rol van Schiphol voor Nederland is veel belangrijker dan het rendement dat we maken. De verliezen die we nu maken met het vliegbedrijf, compenseren we tijdelijk met de goede resultaten die we boeken met vastgoed en winkelomzet. Tot voor kort gebeurde dat overhevelen niet.”

Volgens de nieuwe topman valt er geld te besparen op de strenge veiligheidsregels die nu op last van het ministerie van Justitie gelden voor vluchten richting de Verenigde Staten. Die kosten de luchthaven jaarlijks 13 miljoen euro extra. „Wij vinden deze extra beveiliging te veel van het goede. De rekening komt terecht bij alle passagiers die vanaf Schiphol vliegen, dus ook de vakantieganger naar Kreta betaalt mee.”