Porsche zou vragen om staatssteun

De Duitse sportautomaker Porsche verkeert in kennelijk zo’n grote geldnood dat het volgens publicaties in Duitse kranten om staatskredieten heeft gevraagd.

Bild en de Frankfurter Allgemeine Zeitung schrijven vandaag dat Porsche bij de staatsbank KfW een „informele aanvraag” heeft ingediend voor „een bedrag van negen cijfers”. Porsche zelf ontkent dat, en het bedrijf zegt geen mededelingen te doen over gesprekken met banken waarmee onderhandeld wordt.

Porsche maakte vorige week onverwachts bekend dat de grootaandeelhouders van de onderneming, de families Porsche en Piëch, willen dat Porsche fuseert met Volkswagen. Porsche heeft een belang van ruim 50 procent in Volkswagen en wilde aanvankelijk dit concern in z’n geheel overnemen. Beide autofabrikanten zijn historisch nauw met elkaar verweven.

De kredietcrisis doorkruiste de overnameplannen van Porsche. De automaker uit Stuttgart heeft zich de afgelopen jaren voor de aankoop van aandelen Volkswagen diep in de schulden moeten steken. „Je kunt zeggen dat Porsche-topman Wendelin Wiedeking de aandelen van Volkswagen op de pof heeft gekocht”, zegt een bankier.

Nu eisen de banken zekerheden en draaien ze Porsche de duimschroeven aan. Het concern zou een schuld van in totaal negen miljard euro hebben. Geruchten over liquiditeitsproblemen worden ten stelligste door Porsche ontkend. “We hebben nu niets nodig. De eerste kredieten verlopen pas volgend jaar”, aldus een woordvoerder.

In uiterst korte tijd is Porsche van een van de op papier rijkste en succesvolste ondernemingen van Duitsland veranderd in een bedrijf waarvan iedereen zich geschrokken afkeert. Directeur Wiedeking, die vorig jaar nog werd uitgeroepen tot Ondernemer van het Jaar, vecht voor het voortbestaan van zijn concern en voor zijn eigen hachje. Hij was de grote pleitbezorger van overname van het veel grotere Volkswagen, en lijkt daarmee zijn hand te hebben overspeeld.

Zijn tegenspeler is Ferdinand Piëch, grootaandeelhouder van Porsche, tevens voorzitter van de raad van commissarissen van Volkswagen. Piëch is voorstander van een eenvoudige oplossing: geen fusie met VW, maar een overname van de sportautomaker door het concern in Wolfsburg, waardoor Porsche als een merk aan het Volkswagen-portfolio wordt toegevoegd.

Maar Volkswagen heeft nu ook op dat plan terughoudend gereageerd, nadat het eerder al had aangegeven een eventuele fusie eerst eens te willen bestuderen. Het zit niet op de additionele schuld van 9 miljard euro te wachten, die met een inlijving van Porsche zou meekomen.

Een aanvankelijk voor gisteren gepland overleg over de fusie werd op verzoek van Volkswagen tot nader order uitgesteld. De verwarring en de onzekerheid over de toekomst van Porsche wordt door kenners ‘groot en bedreigend’ genoemd.

Breaking Views: pagina 16