Krant AD schrapt kwart van banen

AD Nieuwsmedia, uitgever van het AD, schrapt meer dan een kwart van de arbeidsplaatsen. Bij de krant moeten 185 banen verdwijnen, waarvan 124 op de redactie. Het AD heeft 421 fulltimebanen op de redactie. Het is onvermijdelijk dat er gedwongen ontslagen vallen.

Dat heeft het personeel van AD Nieuwsmedia vanochtend te horen gekregen op een bijeenkomst in Rotterdam. Het AD moet bezuinigen vanwege de sterke terugloop van de advertentie-inkomsten. Ook heeft de krant hoge schulden als gevolg van de fusie van het Algemeen Dagblad en regionale kranten als Utrechts Nieuwsblad en Haagsche Courant in 2005.

„Deze herstructurering is zeer ingrijpend voor onze organisatie, maar ook onvermijdelijk”, zegt Bernard van der Heijden, directeur/uitgever van AD Nieuwsmedia. „De stappen die we nu zetten zijn noodzakelijk voor de continuïteit op de korte termijn.”

AD Nieuwsmedia is nu nog een gezamenlijk bedrijf van PCM Uitgevers (63 procent) en Wegener (37 procent). Voor de zomer koopt PCM Wegener uit. Het concern krijgt hulp van zijn nieuwe grootaandeelhouder. Het Belgische mediabedrijf De Persgroep van Christian Van Thillo verwerft binnenkort een belang van ruim 50 procent in PCM.

AD Nieuwsmedia hoopt volgens een woordvoerder „miljoenen euro’s te besparen”. Het aantal leidinggevenden wordt sterk teruggebracht en de krant gaat meer werken met freelancers. Het concept van de krant met drie pijlers – landelijk, regionaal en sport – blijft overeind. De landelijke editie krijgt meer regionaal nieuws.

De reorganisatie kost volgens de bonden 20 tot 25 miljoen euro. Die worden betaald door PCM en De Persgroep. Ook bij andere kranten van De Persgroep wordt gereorganiseerd. De Morgen is vandaag niet verschenen door protest op de redactie tegen ontslagen.