Druk van Volkswagen op Porsche

Met een belang van 51 procent kom je in deze tijd niet ver in Duitsland, heeft Porsche ondervonden. De producent van luxeauto’s is met te veel geleend geld te werk gegaan bij het opbouwen van een meerderheidspositie in Volkswagen, zijn veel grotere Duitse concurrent. De twee bedrijven – die ieder worden geleid door een van de ruziënde takken van de familie die bij Porsche de dienst uitmaakt – besloten eerder deze maand dat ze moeten fuseren. Maar Volkswagen heeft de overhand in de onderhandelingen. Om dat punt te onderstrepen, heeft Volkswagen zojuist besloten weg te lopen.

Ferdinand Piëch, de president-commissaris van Volkswagen, die in deze kwestie het familiefront met zijn neven doorbrak, wil dat Porsche opheldering van zaken geeft over zijn financiële situatie – met name over de kosten van de opties tot aankoop van nog eens zo’n 20 procent extra VW-aandelen, die in zijn boeken staan. Porsche wil daarentegen niet een van de tien merken worden die onder de paraplu van VW vallen. Maar het bestuur van Porsche is gestuit op een krachtig bondgenootschap, bestaande uit het bestuur van VW, zijn vakbonden en een Duitse deelstaatregering.

De deelstaat Nedersaksen heeft een belang van 20 procent in VW, waarmee iedere strategische beslissing kan worden geblokkeerd. Vanaf het moment dat Porsche is begonnen met het opkopen van zo veel mogelijk VW-aandelen heeft Piëch die ‘gifpil’ op gewiekste wijze ingezet, waarbij hij de steun van de machtige vakbonden heeft gezocht. Deze bondgenoten verschaffen hem de macht om zijn voorwaarden voor een fusie te dicteren: de locatie van het hoofdkantoor (Wolfsburg, waar VW is gevestigd), de topman (de uitvoerend directeur van Volkswagen) en de waarde van Porsche (niet te veel).

Al wat Piëch nodig heeft, is een helderder beeld van Porsches financiële situatie. Die zal grotendeels bepalen hoe de fusie er precies zal gaan uitzien. Hij zou de voorkeur geven aan een eenvoudiger versie – VW koopt Porsches autodivisie van Porsche SE, de beursgenoteerde houdstermaatschappij. De voornaamste zorg van het bestuur van Porsche lijkt dezer dagen voornamelijk het voorkomen van gezichtsverlies. Tenzij de weigering om open kaart te spelen in het spel rond de opties natuurlijk betekent dat het iets te verbergen heeft.

Pierre Briançon