Modeblog bepaalt de nieuwe trends

De sportbroek doet weer volop mee in het straatbeeld.

Hoe ontstaan zulke trends eigenlijk? En wat kunnen we binnenkort nog meer verwachten?

Susanna Lau laat op haar blog dagelijks nieuwe outfits zien. (Foto's Susanna Lau/stylebubble.typepad.com)

Modetrends komen altijd ergens vandaan – en zijn zelden echt nieuw. Neem komende zomer: een blik op ons straatbeeld, waar de dresscode eeuwig casual is, laat zien dat de sportbroek weer mee doet.

Sportswear scoort al sinds in de jaren tachtig sneakers, fietsbroeken, beenwarmers en bodywarmers op straat en op de werkvloer verschenen. Ook het trainingspak werd toen mode, dankzij de opkomst van sporten als joggen en aerobics. Er waren mensen die niets anders meer droegen dan hoogglanzende shell suits van nylon.

In de jaren negentig droegen trendsetters Nike-sneakers onder een krijtstreeppak en lanceerden sportlabels als Puma en Adidas cross-over collecties: een mix van mode met sportkleding. Het Amerikaanse label Juicy Couture liep financieel binnen met fluwelen trainingspakken nadat het de oprichters Gela Taylor (de vrouw van Duran Durans John Taylor) en Pamela Skaist-Levy was gelukt om Madonna in hun casual sweat suit te krijgen. Het Britse Victoria & Albert Museum kocht zelfs een exemplaar voor de vaste modeopstelling, wat aangaf dat er sprake was van een ingrijpende verandering in kleedgedrag.

De trainingsbroek in combinatie met een geklede bovenkant die je nu op straat ziet, werd in 2005 geshowd door modemerken als Dirk Bikkembergs en Dolce & Gabbana. En nu zie je steeds meer studenten in de makkelijke dracht lopen.

Wat volgt? Wordt de pyjamabroek de luchtige, zomerse opvolger? De nieuwe trend die iedereen zal volgen?

Modetrends zijn een fenomeen uit de creatieve koker van Franse stylingbureaus en zijn onmisbaar omdat ze de mode-industrie draaiende houden. De stylingbureaus volgen de halfjaarlijkse internationale catwalktrends op de voet. En ze signaleren het hele jaar door maatschappelijke ontwikkelingen en vertalen die informatie naar hapklare trends, die de bureaus weer voor veel geld verkopen aan ontwerpers en fabrikanten die willen weten wat er gaat spelen.

Maar al een poosje gaan de stylingbureaus ook af op modeblogs. Het roept de vraag op of de invloedrijke rol van de internationale catwalkshows voorbij is. Is het tegenwoordig: leve mijn eigen stijl?

Afgaande op het groeiende aantal invloedrijke fotoblogs zou je zeggen van wel. Ze worden bijgehouden door tot stijliconen gebombardeerde tieners, zoals Tavi (tavi-thenewgirlintown.blogspot.com) en twintigers, onder wie Susie (stylebubble.typepad.com).

Susie Bubble (een alias van Susanna Lau) laat dagelijks zien wat voor een inspirerende outfit(s) ze nu weer bijeen heeft verzonnen. Dat de eigenzinnige, in Londen woonachtige Lau met haar onnavolgbare verkleedpartijtjes en maffe kleedstijl serieus wordt genomen, laten modehuizen als Chanel, Gucci en Lanvin merken. Ze werd door hen uitgenodigd voor hun shows. Lau maakte een opzienbarende carrièreswitch van accountmanager tot medewerkster van het hippe Britse modeblad Dazed & Confused.

Ook de Filippijnse BryanBoy (www.bryanboy.com) kan intussen leven van zijn modepassie. Hij heeft fans tot in de hoogste moderegionen, Marc Jacobs (artistiek directeur van Louis Vuitton en ontwerper van een eigen label). Jacobs vernoemde zelfs een tas naar de androgyne blogger uit Manilla.

Individualisme viert ook hoogtij op facehunter.blogspot dat zichzelf aanprijst met de slogan ‘Eye Candy for the Style Hungry’.

Deze voorbeelden bewijzen dat het in de mode niet alleen maar draait om de allerlaatste catwalktrends, maar om ‘gewone’ mensen met weliswaar een zware modetic. Ze zijn even invloedrijk aan het worden als trendsettende types als actrice Sarah Jessica Parker, model Kate Moss en popsensatie Lady Gaga. Het zijn vrouwen die zich kleden om zichzelf te plezieren, trends lappen ze aan hun kittige stiletto’s.

De kans bestaat dus dat de trainingsbroek deze zomer een pyjamabroek wordt. Het slaapkostuum werd immers vorige zomer al getipt als trend nadat Prada ze in oktober 2007 showde voor zomer 2008.

Maar trends moeten gedijen. Na jaren scheef kijken naar de skinny jeans, hebben we er sinds afgelopen winter allemaal minstens een. De gevreesde legging idem. „Het kan toch niet waar zijn, daar heb je dat onflatteuze ding weer”, grinnikten verbaasde trendwatchers. Ach ja, eenmaal gewend aan comfort, dan telt esthetiek niet meer.

Bekijk de modeblogs op www.tavi-thenewgirlintown.blogspot.com, en www.bryanboy.com. Susanna Lau alias Susie Bubble laat op haar blog dagelijks nieuwe outfits zien www.stylebubble.typepad.com