Glamour voor tien boeren en één vrouw

De uitslag van het Eurovisie Songfestival (Noorwegen won voor IJsland) weerlegde het vooroordeel dat het daar om een onderonsje van Balkanlanden gaat. Bovendien bewees de vormgeving van de drie uitzendingen door de Russische televisie, ondanks de wat mechanische toepassing van de modieuze ledverlichting als decor, dat ze daar spectaculaire en inventieve televisie kunnen maken. De finale was het visuele hoogtepunt van het weekeinde.

In die categorie verdient ook het opzienbarende decolleté van Heleen Mees in Vrouw & Paard (VARA) vermelding. Zo zie je ze niet vaak in talkshows. Voordat ik volgende week in dat programma op mijn donder krijg wegens seksisme, voeg ik er haastig aan toe dat ik ook om andere redenen steeds meer plezier begin te krijgen in dit broodnodige praatprogramma vanuit vrouwelijk perspectief.

Zelfs Boer zoekt vrouw (KRO) is weer terug bij af, nadat vorig seizoen een van de tien agrariërs op zoek naar een partner een boerin was die een man zocht. In de zogeheten kick off waren het zondag weer gewoon tien zwijgzame mannen. Maar het moet gezegd: Boer zoekt vrouw slaagt er elk seizoen beter in onverwachte glamour te verlenen aan de vormgeving van het boerenleven.

Om het aantal brieven van trouwlustige dames te optimaliseren, kreeg elk van de tien van de redactie iets attractiefs mee: een close-up van een verse aardbei, het lasso werpen naar een pink in de sloot, een ritje met een paardenspan of een klassieke Buick.

Sommige boeren hebben weinig kunstgrepen nodig. De ontwapenende glimlach van de verlegen Friese melkveehouder Wietse en de authenticiteit van zijn collega uit het Groene Hart, Marc, zullen hen zeker naar de volgende ronde in september doen doorgaan. Verder kunnen de bookmakers ook inzetten verwachten op benjamin Hans, een snijbloemenkweker uit Noord-Limburg die in de kas aangedaan vertelde over de dood van zijn moeder, en de Twentse kippenfokker Richard, die als driejarige werd geadopteerd. De aanblik van een Aziaat op klompen die een vrouw zoekt met „een doosje humor, soms machtig flauw” is onweerstaanbaar. De vijfde zal er om spannen, afhankelijk van wat vrouwen begeren: een boer met een boot (Jan uit Zuid-Beveland), een BMW en zes werknemers (Jos aan de IJssel) of raspaarden (Brabantse Peter)?

Gelukkig heeft Paul Rosenmöller en de grenzen van Europa (IKON) volgende week geen last van zo’n kijkcijferkanon tegenover zich. De eerste aflevering, over de Europese gezindheid van IJslanders en Ieren, zorgde voor ordentelijke, niet al te diepgravende journalistiek, die precies de juiste vragen stelde. Heel nuttig dus in deze tijd.

    • Hans Beerekamp