Het slechtste hotel ter wereld

De slogan ‘het slechtste hotel ter wereld’ waarmee een Amsterdams budgethotel zich tooit, blijkt goede reclame.

Nu nog meer kamers zonder uitzicht en andere reclame voor Amsterdams hotel, uit boek ‘The Worst Hotel in the World’ , Booth-Clibborn Editions, € 30.

In ieder bed zitten huisstofmijten. Ook in bedden van de duurste hotels. Dus zeker in bedden van budgethotels.

Maar om nu hotelgasten te werven met enorme, uitvergrote foto’s van zulke mijten. Of van bepieste lakens die gasten achterlieten. Of van de drollen die honden deponeerden op de stoep van je hotel.

Toch is er een hotel dat met zulke reclame gasten probeert te lokken. Dat is het Amsterdamse Budget Hotel Hans Brinker, in het centrum van Amsterdam. En die ‘eerlijke’ campagnes hebben succes. Al zeker tien jaar. Althans volgens de hotelmanager Rob Penris en zijn reclamebureau KesselsKramer. Om dat succes te vieren hebben ze samen een boek uitgebracht, met die reclamecampagnes, onder de titel The Worst Hotel in the World – het slechtste hotel ter wereld. Vormgegeven als een bijbel, met goud op snee, leeslint en meer dan tweehonderd pagina’s kleurenfoto’s van affiches en tekeningen en natuurlijk dronken hotelgasten. Want de doelgroepen zijn studenten en rugzaktoeristen, die zulke sarcastische humor wel kunnen waarderen, zo lang ze maar niet meer dan 25 euro per nacht voor een bed hoeven te betalen. ‘Nu een bed in iedere kamer’, is een van de reclameslogans van het hotel, of: ‘Nu met nog meer kamers zonder uitzicht’. In het Engels wel te verstaan, zoals het hele boek, want het hotel richt zich op een internationaal publiek.

Het is een boek vol vrolijke en effectieve anti-reclame. De meeste hotels proberen zich in hun wervende uitingen meestal wat mooier, luxer, ruimer en schoner voor te doen dan ze zijn. Zodat reisprogramma’s op televisie regelmatig klagers tonen die in een hotelkamer kwamen waarin het bad niet leegliep, het uitzicht niet op zee was, de muren van karton waren en het bed een diepe door vlooien bevolkte kuil.

Van zulke klagers kan Hans Brinker Budget Hotel geen last hebben: zij kozen immers voor het slechtste hotel ter wereld. Het effect is dan ook, heeft hotelbaas Penris al eens uitgelegd, dat de gasten zeggen: het valt best mee! Een bezoekje leert ook dat het Brinker een doorsneebudgethotel is, met een ruime rood geschilderde barruimte, en schoongemaakte toiletten.

De door KesselsKramer bedachte campagnes spelen in op maatschappelijke trends. Uit onderzoek is gebleken dat overdreven hygiëne het immuunsysteem van mensen aantast – een beetje vuil heb je als mens nodig. Vandaar de Brinker-campagnes met affiches van bedbeestjes en andere onderbedse resten met de tekst: Verbeter je immuunsysteem, kom naar Hans Brinker. En de eco-rage wordt volledig uitgebuit in de nieuwste campagne. In het hotel zijn geen liften: de trap is een eco-vriendelijke lift. Er komt niet veel warm water uit de douche en kraan: eco-vriendelijk watergebruik verzekerd! Je kunt je afdrogen aan de gordijnen, dat scheelt veel wasgoed! Ook eco-vriendelijk. Leuke campagne, maar gelogen. Toen ik er was, eergisteren, stonden de gangen vol met karren dagvers gewassen witte handdoeken. Zeepjes en kammetjes in de kamers zijn er niet. Wel kun je een stempel op je arm krijgen, voor als je je lam wilt zuipen, met een kaartje erop en de tekst: bezorg mij terug bij het Hans Brinker Hotel. Dat is nog eens service.

    • Paul Steenhuis