Waar blijft het elektrische vliegtuig eigenlijk?

Vorige week werd de TH!INK City goedgekeurd: de eerste volledig elektrische auto die in alle EU-lidstaten mag rijden. Chris van Eijnsbergen uit Delft vraagt zich af waarom er zoveel aandacht voor de elektrische auto is, terwijl hij nog nooit iets heeft gehoord van een elektrisch aangedreven vliegtuig.

Een snelle zoekopdracht in Google levert drie elektrische vliegtuigen op. Twee sportvliegtuigjes en een zweefvliegtuig. Een van de vliegtuigen wordt zelfs aangeboden als (nogal prijzig) bouwpakket. Vliegtuigbouwer Joris Melkert van de TU Delft kijkt mee naar de websites van de vliegtuigjes. „Voorlopig zullen we er nog niet zoveel van horen, denk ik. Vliegtuigen verschillen in één belangrijk opzicht van auto’s, het belang van gewicht.”

De stelregel van vliegtuigbouwers is dat voor elke kilo gewicht die mee de lucht ingaat er voor zes kilo extra vleugels en motors gebouwd worden. En daarvoor moet dus ook weer extra brandstof mee. „Accu’s zijn, vergeleken met de energie die ze opbrengen, extreem zwaar. Daardoor is het aantal accu’s dat je mee kunt nemen beperkt, waardoor het bereik van een elektrisch vliegtuig zeer klein is.”

Een alternatief voor accu’s zijn elektriciteit producerende brandstofcellen die werken op waterstof. „Waterstof is heel licht, maar neemt zeer veel ruimte in.” De brandstof die nu in vliegtuigen wordt gebruikt is gezien de energieopbrengst afgezet tegen gewicht en volume ideaal. „Kerosine is fantastisch spul.”

Zijn er dan helemaal geen alternatieven? Projectleider ‘vliegtuig van de toekomst’ Ronald van Gent van TNO denk van wel. „Er zijn nu een soort dieselmotoren die op synthetische brandstof draaien. Dat zou ook biodiesel kunnen zijn. Maar een gasturbine die op kerosine loopt blijft voorlopig toch de meest efficiënte vliegtuigmotor. Die kan met een aanpassing ook op vloeibare waterstof werken.”

Wel zou het kunnen dat allerlei hulpsystemen in vliegtuigen steeds meer op accu’s gaan werken. „Hybride toestellen hebben wellicht de toekomst.” Iets soortgelijks merkt ook André Postma van netbeheerder Enexis. Hoewel hij niet verwacht dat elektrische vliegtuigen binnen korte tijd wijdverbreid zullen zijn, denkt zijn bedrijf er toch over oplaadpunten te maken op Schiphol. Voor het wagentje dat de kerosine naar het vliegtuig brengt. „Dat rijdt binnenkort waarschijnlijk wel op elektriciteit.”

    • Robert Buzink