Verhalend en vernieuwend

Thijs Wassink Lundgren Don’t Smile Now... Save it fot Later!: het verhaal vanuit Britse fotohokjes Wassink Lundgren, Thijs

Een wandeling over straat en je bent zo tien beelden op je netvlies rijker, waarschijnlijk zelfs zonder dat je je van al die beelden bewust bent. De beelden sla je op in je geheugen, want ze komen op een later tijdstip weer van pas. Dan ineens herken je de persoon, het product of de gebeurtenis, en denk je: ‘waar heb ik dit eerder gezien?’.

Fotografie is misschien wel het meest tot de verbeelding sprekende communicatiemiddel, doordat een foto altijd refereert aan dat wat we al hebben gezien. Zo wordt bij het kijken naar beeld een scala aan herinneringen en emoties opgeroepen.

De laatste jaren heeft fotografie meer en meer een verhalende functie gekregen. Het heeft zich ontwikkeld van een medium dat slechts de waarheid kopieert tot een volwaardige kunstvorm.

Het beeld is de blik van de fotograaf op de wereld. Door foto’s bij elkaar te brengen zet hij een verhaal uiteen. Alle keuzes die hij maakt bij het componeren van zijn verhaal bepalen de manier waarop het gelezen wordt: de combinatie van de foto’s, wat hij wel en niet in beeld brengt, het gebruik van zwart-wit of kleur.

Zo kan een fotograaf naast registreren ook de vertellende kracht van fotografie inzetten om maatschappelijk actuele onderwerpen aan de kaak te stellen. In de krant, in een fotoboek of in het museum. En kijken naar fotografie wordt pas echt spannend als een mooie foto door een goed verhaal gesteund wordt.