Sony sluit nog eens vijf vestigingen

Elektronicagigant Sony, zwaar getroffen door de economische crisis, sluit vijf extra fabrieken om kosten te besparen. Drie daarvan staan in Japan, de andere in Mexico en Indonesië. Sony sloot eerder dit jaar al drie locaties. Dit heeft Sony vandaag bekendgemaakt bij de presentatie van zijn jaarcijfers.

Het bedrijf leed in het gebroken boekjaar 2008-2009 1,7 miljard euro verlies, inclusief herstructureringskosten. De jaaromzet daalde met 13 procent naar 59 miljard euro. „Sony is extreem zwaar getroffen”, zei financieel directeur Noboyuki Oneda.

Sony snijdt hard in de kosten om de verliezen op te vangen. Drie fabrieken in Japan gaan dicht en hun activiteiten worden verplaatst. Oneda sluit niet dat er nieuwe ontslagen zullen vallen. Eerder maakte Sony (wereldwijd 160.000 medewerkers) bekend 16.000 banen te schrappen, waarvan 8.000 tijdelijke krachten. Het is een zware ingreep voor Japan, waar bedrijven er normaliter alles aan doen om werknemers te behouden. Zo kiest autofabrikant Toyota, ook zwaar getroffen door de crisis, er voor om 10 tot 15 procent te bezuinigen op alle salarissen – ook in het management.

Sony-topman Howard Stringer liet begin dit jaar doorschemeren dat hij de bedrijfscultuur van de Japanse vestigingen wil veranderen.

Hoewel bijna alle productdivisies verlies leden, is het vooral de tv-verkoop die Sony de das omdoet. Lage verkoopprijzen, zware concurrentie en een afnemende vraag dwingen Sony ertoe om lcd-fabrieken te sluiten. Het elektronicaconcern lijkt de ambitie te laten varen om het Koreaanse Samsung voorbij te streven in tv-verkoop. Sony sluit dit jaar drie lcd-fabrieken en één fabriek waar kleine lcd-schermen gemaakt worden. De vraag is of Sony doorgaat met de joint venture met de Japanse tv-producent Sharp – een nieuwe lcd-fabriek in Sakai. Oneda wil daarop geen commentaar geven.

Op de markt van digitale videocamera's en kleine fotocamera's verliest Sony terrein. Dat geldt ook voor de spiegelreflexcamera's. „We zijn met die productcategorie laat begonnen en hebben een achterstand in te halen”, erkent Noboyuki Oneda..

In het games-segment voelt Sony de teruglopende belangstelling voor de oude spelcomputer, de PlayStation 2. Waarschijnlijk zal Sony de prijs van het topmodel PlayStation 3 moeten aanpassen.