Océ schrapt 550 banen en richt hoop op Japan

Bij de Nederlandse printerfabrikant Océ verdwijnen wereldwijd 550 extra banen, waaronder een onbekend aantal bij de hoofdvestiging in Venlo. Samen met eerdere reducties stuurt het bedrijf bijna 9 procent van de 23.000 medewerkers naar huis.

De nieuwe maatregelen moeten 64 miljoen euro opleveren, waarvan 44 miljoen in 2009. Om de reorganisatie te betalen maakt Océ nieuwe afspraken met de banken. Het bedrijf heeft een schuld van 700 miljoen euro en de nieuwe leningsvoorwaarden kosten jaarlijks 10 miljoen meer aan rente.

Alle printerfabrikanten lijden onder de economische crisis. Zo ook Océ, dat zich heeft gespecialiseerd in grootformaat printers en snelle printers voor de financiële sector. De printerverkoop stokt, hoewel er wel geld omgaat in papier, inkt en onderhoud (voor Océ 70 procent van de omzet). Die inkomsten lopen terug omdat bedrijven minder printen, zegt Océ-topman Rokus van Iperen: „Soms staat de helft van printers uit.”

Van Iperen zegt dat het Venlose bedrijf op het ergste is voorbereid. „We houden er rekening mee dat de markt verder verslechtert, maar deze maatregelen zijn genoeg voor de komende zes maanden. Je komt op een punt dat het pijn gaat doen. Het ontwerp van nieuwe producten is al gedeeltelijk stopgezet.”

Op dit moment is de Océ-topman in Tokio, waar hij het 10-jarig bestaan van de Japanse vestiging viert. Océ's grootste concurrenten, zoals Fuji-Xerox, Ricoh en Canon zitten in Japan. Net als de belangrijkste partner, Konica Minolta.

Van Iperen beschouwt Japan als een groeimarkt: „We hebben hier een klein marktaandeel en kunnen terrein winnen.” Océ verkoopt zijn printers in Japan onder de naam van concurrenten als Fuji-Film. Maar de samenwerking met Konica-Minolta is het innigst. Met dat bedrijf deelt Océ zijn verkoopkanalen en ontwerpt het samen nieuwe producten. Konica-Minolta is ook een middelgrote speler, met een jaaromzet van ruim 8 miljard euro.

Océ (omzet: 2,9 miljard) is op zoek naar nieuwe samenwerkingen en daarbij „wordt geen enkele optie uitgesloten”. Een fusie met Konica Minolta ligt voor de hand, maar Van Iperen zegt niet in Japan te zijn om de handtekening onder een fusiecontract te zetten. Wel beaamt hij dat de culturen van Océ en Konica-Minolta goed bij elkaar passen. Tot nu toe namen printerfabrikanten vooral distributiekanalen over. Hoe groot is de kans dat Océ door een concurrent wordt overgenomen? Een volledige overname van Océ uit Japanse hoek lijkt onwaarschijnlijk, maar de schroom zal bij een groot Amerikaans bedrijf als Hewlett Packard wellicht minder zijn. Van Iperen: “Tegen een vijandige overname hebben we een beschermingsconstructie, waardoor we negen maanden uitstel bedingen.”

Op één ding is Van Iperen zelf al voorbereid: hij heeft net een verse doos visitekaartjes laten drukken. In het Japans.

    • Marc Hijink