Londen aarzelt weer over de Eurofighter

De Britse regering zal naar verwachting alsnog instemmen met de aanschaf van 88 Eurofighter gevechtsvliegtuigen. De Royal Air Force heeft 144 van deze jagers in dienst of in vaste bestelling, maar Londen gaf de afgelopen tijd blijk eraan te twijfelen of de 88 bestelde extra vliegtuigen wel nodig zijn. Voor de minister van financiën zou annulering goed uitkomen, omdat de Britse regering zoekt naar posten om op te bezuinigen.

Maar de kosten van het afkopen van de order zouden zeer hoog zijn, naar schatting 2 miljard euro. De regering lijkt er daarom voor te kiezen alle Eurofighters af te nemen, om aansluitend te kijken of op het gebruik van de toestellen kan worden bespaard. Ook de werkgelegenheid speelt een rol: in het Verenigd Koninkrijk zijn 40.000 mensen direct of indirect afhankelijk van het Eurofighter-contract.

De andere drie landen die bij de bouw van de Eurofighter zijn betrokken – Duitsland, Italië en Spanje – hadden eerder ontstemd gereageerd op de Britse aarzelingen. De Eurofighter Typhoon is een gezamenlijk project, waarbij elk land in vier afzonderlijke assemblagelijnen de toestellen voor zijn eigen luchtmacht in elkaar zet. Alle onderdelen worden gebouwd en onderling uitgewisseld door Alenia (Italië), BAE Systems (Groot-Brittannië) en EADS (Duitsland en Spanje). De bouw van de jager heeft plaats in drie fases – de productie is nu gevorderd tot de tweede fase. Het niet doorgaan van een deel van de Britse orders zou ook consequenties hebben voor de productie en werkgelegenheid in de andere landen. Van de Eurofighter zijn in totaal 707 toestellen besteld. Behalve de vier landen plaatsten ook Oostenrijk en Saoedi-Arabië orders.

De Nederlandse regering heeft begin deze eeuw ook nog overwogen de Eurofighter aan te schaffen, ter vervanging van de F16. Maar De Haag vond het ontwerp uit 1980 verouderd en de operationele kosten van het tweemotorige toestel te hoog. Nederland richt zich nu op de eenmotorige Amerikaanse Joint Strike Fighter (JSF).