Een atoombom in Vaticaanstad

Angels & Demons is de verfilming van Dan Browns boek Het Bernini Mysterie.

De film mist dynamiek.

Ayelet Zurer en Tom Hanks op zoek naar de bom in ‘Angels & Demons’. Actors Ayelet Zurer (L) and Tom Hanks are shown in a scene from the Columbia Pictures film "Angels & Demons" in this undated publicity photo released to Reuters April 28, 2009. Times are tough and getting tougher, and as the summer movie season's first half launches on Friday, Hollywood is banking on escapist fare and fantasy flicks to cheer recession-weary audiences. To match feature FILM-SUMMERMOVIES/ REUTERS/Zade Rosenthal/Columbia Pictures/Handout (UNITED STATES ENTERTAINMENT BUSINESS) NO SALES. NO ARCHIVES. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS REUTERS

Precies drie jaar na de première van de verfilming van Dan Browns The Da Vinci Code komt het vervolg in de bioscoop. Angels & Demons gaat opnieuw gelijktijdig over de hele wereld uit, maar de opwinding lijkt minder groot.

Brown schreef Angels & Demons – in Nederland uitgebracht als Het Bernini Mysterie – drie jaar voor The Da Vinci Code uit 2003. Beide boeken lijken behoorlijk op elkaar en de films doen dat dus ook. Tom Hanks keert terug als Robert Langdon, de hoogleraar religieuze symboliek die te hulp schiet in een onderzoek naar de moord op een natuurkundige. Op diens borst staat versleuteld het woord ‘Illuminati’ gebrand en laat Langdon nou net een expert zijn op het gebied van dit geheime genootschap, waarvan gedacht wordt dat het achter de schermen alle touwtjes in handen heeft, ook bij het Vaticaan.

De Illuminati heeft een nucleaire bom gestolen die ergens verborgen ligt in Vaticaanstad. Binnen 24 uur gaat die af. Ondertussen maakt het Vaticaan zich op om een nieuwe paus te kiezen en blijkt dat vier van de meest serieuze kandidaten voor zijn opvolging verdwenen zijn. Samen met natuurwetenschapster Vittoria Vetra gaat Langdon op onderzoek uit.

Het genootschap heeft aanwijzingen achtergelaten waar de bom te vinden is. Via beeldhouwwerken van Bernini komt Langdon op het spoor van zijn tegenstanders.

Net als in de verfilming van The Da Vinci Code wordt er veel gerend. De camera van Ron Howard, die ook The Da Vinci Code regisseerde, probeert er met veel beweging snelheid in te houden en suggereert dynamiek die er niet is.

Eén scène is wel heel spannend. Langdon wordt opgesloten in de bibliotheek van het Vaticaan. De stroom wordt afgesloten, de deur vergrendeld. De noodverlichting zet het interieur in monochroom rood licht, terwijl Langdon eerst nog kalm, maar steeds wanhopiger probeert uit te breken. Daarna is het weer rennen, rennen, rennen, rennen op de pompeuze Carl Orff-achtige muziek van componist Hans Zimmer.

Angels & Demons Regie: Ron Howard. In: 129 bioscopen. * *

‘Opzij, opzij, opzij’ van Herman van Veen

    • André Waardenburg