De Persgroep en PCM willen NRC verkopen

NRC Media, uitgever van NRC Handelsblad en nrc.next, krijgt mogelijk nog dit jaar een nieuwe eigenaar. PCM Uitgevers en het Belgische concern de Persgroep (DPG) hebben dat deze week laten weten aan de vertegenwoordigende organen van NRC Media.

De Persgroep staat op het punt om een meerderheidsbelang te nemen in PCM, sinds 1995 eigenaar van NRC Handelsblad. Beide bedrijven ronden vermoedelijk binnenkort de onderhandelingen af.

Na het definitieve akkoord tussen PCM en DPG gaan zij op zoek naar een nieuwe eigenaar voor NRC Media. Dat bevestigt Bert Groenewegen, bestuursvoorzitter van PCM. De krant verkoopt niet zichzelf.

Christian Van Thillo, de baas van DPG en de beoogd opvolger van Groenewegen, liet al eerder weten het ongewenst te vinden dat de concurrenten NRC Handelsblad en de Volkskrant in één concern zitten. Bij beide titels leeft al jaren de wens om een einde te maken aan deze zogenoemde ‘weeffout’.

Groenewegen zegt dat dit de aanleiding was om op zoek te gaan naar een koper voor NRC Media, maar erkent ook dat financiële overwegingen meespelen. „De verkoop helpt om de schulden van PCM te verlichten. Dat is een prettige bijkomstigheid, maar misschien ook wel noodzaak in deze moeilijke tijden.”

Als mogelijke kopers worden onder meer genoemd HAL Investments en Telegraaf Media Groep (TMG). HAL is grootaandeelhouder van Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio. TMG geeft niet alleen dagblad De Telegraaf uit, maar ook regionale kranten in Noord-Holland en de groep is eigenaar van Sky Radio. Beide bedrijven bezuinigen dit jaar fors op hun kranten vanwege de slechte advertentiemarkt. NRC Media begon 2009 met een „goed eerste kwartaal”, meldt uitgever Gert Jan Oelderik.

Hoeveel NRC Media moet opbrengen is nog onduidelijk.